- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsTLN: Ruim Akte van Mannheim op

TLN: Ruim Akte van Mannheim op

- Advertentie -

Delen

Om de doelstelling van zestig % minder CO2-uitstoot door de vervoersector te realiseren, is een drastische wijziging nodig van de heffingen op alle brandstoffen, vindt wegvervoerderorganisatie TLN. “Belemmeringen voor dergelijke heffingen, zoals de uit 1868 stammende Akte van Mannheim bij de binnenvaart, moeten worden opgeruimd.”

Dit schrijft TLN in een reactie op het Witboek voor Transport van de Europese Commissie, dat vandaag werd gepresenteerd. Om ondanks de groei in het transport die vermindering van de uitstoot van CO2 te bereiken, is een technische doorbraak noodzakelijk, aldus TLN. Die doorbraak moet door de markt zelf worden ontwikkeld. De genoemde heffingen zijn daarvoor nodig, redeneren de wegvervoerders. “Deze zouden direct moeten worden gebaseerd op de hoeveelheid CO2 die bij verbranding vrijkomt. Als dat voor alle brandstoffen en alle modaliteiten gebeurt, wordt de brandstof- en voertuigindustrie gestimuleerd om andere vormen van aandrijving te ontwikkelen die minder CO2 uitstoten.”
TLN vindt gedwongen modal shift – het Witboek stelt voor de helft van de lading over afstanden boven de driehonderd kilometer van het wegvervoer te verschuiven naar alternatieve vervoerswijzen – ‘een stap terug in de tijd’.
Verladersorganisatie EVO is ‘positief kritisch’ over het Witboek. De EU zou meer moeten samenwerken in het stimuleren van innovatie. “Opbrengsten van heffingen die het goederenvervoer betaalt, moeten daadwerkelijk geïnvesteerd worden in innovatie.” De EVO wil graag meer lzv’s (lange, zware vrachtauto’s) inzetten bijvoorbeeld. De EVO vindt de gedwongen modal shift ook geen goed idee. Liberalisering van het spoor zou meer effect sorteren.
Het Witboek legt echter zwaar de nadruk op die multimodaliteit in het streven naar de CO2-doeleinden: in 2050 moet er 50 % minder uitstoot door de luchtvaart, 40 tot 50 % minder door de zeevaart, en 70 tot 80 % door het wegvervoer. In 2050 zou het passagiersvervoer met 50 % zijn gegroeid en het goederenvervoer met 80 %.
Er is meer infrastructuur nodig. Die zal gedeeltelijk moeten worden betaald door het internaliseren van de externe kosten.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -