Terecht trots op mts Santiago

0
(foto Maritime Filming Group)

De coronamaatregelen bemoeilijkten de werkzaamheden bij de afbouw van de Santiago, maar aan de tanker is dat niet te zien. Het echtpaar Philippe en Lesley van Leemput-Sels is dan ook met recht trots.

De pandemie zorgt voor een domper op de feestvreugde, zegt Lesley met spijt in haar stem. “Bij de vorige Santiago waren onze jongens 3 en 10, toen ze de doop verrichten. Nu zijn ze 11 en 18 jaar… Maar deze keer konden we geen flesje gooien.”

Groter

Het schip is met 110 x 11,45 meter groter dan de ‘oude’ Santiago (86 x 9,60 meter). Oud tussen aanhalingstekens, want dat schip bracht de familie Van Leemput-Sels nog maar acht jaar geleden in de vaart. Een koper vinden was dan ook niet moeilijk. “Dat schip is nu van een heel goede vriend van onze ouders”, zegt Lesley. “Wel fijn, want zo blijft het toch dichtbij.”

De Santiago kan in de negen tanks in totaal 3.102 ton vervoeren. De Caterpillar 3512C is goed voor een vermogen tot 1.865 pk. Er is gekozen voor een enkelleidingsysteem (geïnstalleerd door RugoTech).

(foto privécollectie familie Van Leemput-Sels)

De bouw van het schip is turnkey verzorgd door RensenDriessen Shipbuilding. Dat zorgde ook zelf voor het casco, dat in Roemenië is gebouwd. Lesley: “Het schip loopt en manoeuvreert goed.”

De afbouw vond plaats bij Dolderman in Dordrecht. Dat is goed bevallen, vertelt Lesley. “Al was het door corona wel raar en soms lastig. Maar we hebben de richtlijnen en adviezen goed opgevolgd. Vooral op het afstand bewaren moet je steeds alert zijn. Heel jammer was dat we geen gasten konden ontvangen.”

Huiselijk

Want de familie Van Leemput-Sels en de bemanning hadden de Santiago maar wat graag willen showen. “Trots ben ik op de woning en het stuurhuis. Het zijn plaatjes!” Zelf vaart Lesley niet mee. “Maar ook als er personeel woont, moet het huiselijk zijn, vind ik. Iedereen vindt dat toch fijn. Daarom hadden we er ook op het vorige schip veel aandacht aan besteed.”

De woning is groter dan die op de ‘kleine’ Santiago. “En dan hebben we onder het stuurhuis nog een extra woning: de stuurmanswoning. Voorop is er nog eentje. In totaal hebben we dus drie woningen.”

Lesley wil voor de betimmering de medewerkers van Hoogendoorn bedanken. “Die hebben keurig werk geleverd. Ik ben ook erg blij met de stoffering door VE-Woning en Scheepsstoffering. Die denken echt in alles met je mee. En vergeet ook Artco Painting niet te noemen, dat het schilderwerk heeft gedaan.”

(foto privécollectie familie Van Leemput-Sels)

Burando Barging

De Santiago gaat varen voor Burando Barging. “Daar werken we al heel lang voor. Supermensen om mee samen te werken. We zullen vooral in het ARA-gebied actief zijn.”

De proefvaart was dinsdag 19 mei. “Alles ging goed”, zegt Lesley. De dag erna volgde de check van EBIS. Toen ook daar alles in orde bleek, kon een dag later voor het eerst geladen worden. In Rotterdam. Geen vrij op Hemelvaartsdag dus voor de bemanning, maar die vond dat helemaal niet erg. Integendeel!

De familie Van Leemput-Sels keert al snel terug bij Dolderman. Dat is voor de afbouw van zusterschip mts Santos. Ook dat verzorgt RensenDriessen voor hen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.