TeamCo Shipyard bouwt duwbakken Chemgas 24 en 25

0
duwbakken Chemgas 24 en Chemgas 25
(foto Dockmarks)

TeamCo Shipyard heeft voor Chemgas Shipping twee identieke duwbakken afgebouwd: Chemgas 24 en 25. Ze zijn 105 x 11,45 meter. 

Het was voor de werf in Heusden niet de eerste kennismaking met Chemgas, want in 2018 werden bijvoorbeeld de tankers Alize, Autan en Aurora (de Triple A-serie) afgebouwd voor die rederij. De onlangs opgeleverde duwbakken zijn bestemd voor twee duwboten van de Triple-M-serie: Maderas, Merapi en Muria. 

Casco’s

De casco’s van de duwbakken zijn gebouwd op de Servische werf van Gebr. De Jong in Kladovo. Met de bouw is rekening gehouden met een minimale diepgang van slechts 1,20 meter van de duwboten. Tijdens droge periodes nemen lage waterstanden steeds meer toe, waardoor de lage diepgang van de duwboten en -bakken een prima toevoeging aan de Chemgas-vloot zijn. 

In nauwe samenwerking tussen Chemgas en Leo van Som van Damen Marine Components (DMC) is een innovatieve en geoptimaliseerde aansluiting tussen boot en bak gerealiseerd. Dankzij de minimale weerstand is er sprake van een behoorlijke brandstofbesparing. De zes ladingtanks hebben een capaciteit van 500 kuub. 

Het rvs 316-dekleidingsysteem is aangelegd door Willems Piping & Equipment uit Boven-Leeuwen. Op het dek staan twee generatoren, waarvan er één de dieselelektrische voortstuwing van de duwboot kan overnemen. Veth Propulsion leverde de Compact Jets voor de duwbakken.

D & A Electric, aan boord van de duwboten al verantwoordelijk voor de turnkey oplevering van de complete aandrijving, was ook aan boord van de duwbakken actief. Vaak in samenwerking met Werkina, dat garant stond voor het scheepselektra. 

Werkina

Het afbouwen van gasschepen is Werkina niet onbekend. De combinatie van verschillende elektrische installateurs op de duwschepen in combinatie met de duwbakken zagen ze in Werkendam als een interessante uitdaging. “Mede door een prettige samenwerking met Jack Verzijl en Said Boudou van Chemgas, hebben we alle eindjes aan elkaar kunnen knopen”, meldt Marty Vos.

“Vanuit de klant was er een duidelijke wens om de duwbakken onderling tussen de verschillende schepen te kunnen wisselen. Hierdoor was er meer dan gewoonlijk de noodzaak de schepen identiek te maken. Ook is er parallel aan dit project een bestaande duwbak, de Chemgas 22, voorzien van een nieuwe elektrische installatie. Hier was zelfs een vierde elektrische partij bij betrokken. Het is met elkaar gelukt om met drie duwschepen en drie duwbakken een universeel, en direct onderling uitwisselbare, installatie te realiseren. Iets waar we zeker trots op zijn.”

Aan de bak

Aan de sfeer op de werf in Heusden was duidelijk te merken dat de samenwerking tussen superintendent Saïd Boudou van Chemgas en het team van TeamCo uitstekend is verlopen. De afbouwklus is geheel volgens wens van de opdrachtgever geklaard, waardoor de nieuwe duwboten van Chemgas Shipping nu aan de bak kunnen.

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.