Chemgas Shipping kiest voor laagwater-duwboten

0
duwboot Maderas
De Maderas is een van de drie nieuwe duwboten. (foto Barkmeijer Shipyards)

Met de feestelijke doop van de Muria op de werf in Stroobos voltooide Barkmeijer Shipyards vorige maand de bouw van een serie van drie diesel-elektrische laagwater-duwboten voor Chemgas Shipping. In mei waren de Maderas en Merapi al aan de rederij overgedragen.

De drie elektrisch aangedreven duwboten zijn speciaal geschikt voor het varen bij (zeer) lage waterstanden. Hierdoor passen de duwboten uitstekend in het ambitieuze vlootvervangingsprogramma van Chemgas. Dat draait om versterking de vloot, mede door een deel daarvan geschikt te maken voor periodes met lage waterstanden.

Elektrische aandrijving

Bijzonder aan de nieuwe duw­boten is de elektrische aandrijving (het Eprop-systeem) die is ontwikkeld in nauwe samenwerking met D&A Electric. In dit geval maakt de elektrische aandrijving gebruik van vier kleine dieselgeneratorsets voor de energievoorziening.

Het slimme powermanagementsysteem regelt efficiënt de energievoorziening aan boord en maakt een optimale verdeling van de generatoren op zowel de duwboot als de duwbak mogelijk. Dat zorgt voor een hoge prestatie­stabiliteit en een laag brandstofverbruik.

Het gebruik van de Eprop-voortstuwing zorgt verder voor betere vaar- en manoeuvreereigen­schappen waardoor ook doeltreffend geva­ren kan worden op minder generatoren. De benodigde energie wordt nu geleverd door een viertal Caterpillar C18-generatorsets waarvan er drie aan boord van de duwboot opgesteld staan en één set op de duwbak. De duwboot kan ook varen met alleen de generatorset van de duwbak. 

Het powermanagementsysteem zorgt er verder voor dat later ook op emissievrije energiebronnen, zoals accu’s en brandstofcellen, gevaren kan worden. Deze schepen zijn daarmee dus al klaar voor de toekomst!

Laagwater 

De Maderas, Merapi en Muria worden toegevoegd aan de binnen­vaartvloot van Chemgas, dat met zijn schepen actief is van Vlissingen, Rotterdam, Antwerpen tot Bazel. De in Rotterdam gevestigde rederij heeft specifiek gekozen voor het type KP1250 omdat deze diesel-elektrische duwboten een zeer geringe minimale diepgang hebben: slechts 1,20 meter. Er is steeds vaker sprake van lage waterstanden op rivieren tijdens droge periodes. Om te allen tijde te kunnen blijven varen, is het essentieel om over schepen met een geringe diepgang te beschikken. 

Barkmeijer Shipyards maakt deel uit van Thecla Bodewes Shipyards. De vier scheepswerven hebben samen meer dan 300 jaar ervaring in het ontwikkelen en bouwen van schepen. De innovaties van Thecla Bodewes staan bekend als praktisch, slim en innovatief.

De werven van Thecla Bodewes Shipyards hebben de afgelopen jaren maar liefst vijftien vaartuigen voor Chemgas gebouwd, de marktleider in het vervoer van onder druk vloeibaar gemaakte gassen met zee- en binnenvaartschepen tot 3.500 m3. 

⇒ Lees meer over de nieuwe duwbakken die voor deze boten zijn gebouwd.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.