TeamCo bouwt in recordtijd tanker Mallorca voor Marbia Shipping

0
mts Mallorca
(foto Dronebird)

In 2000 trouwden Mario Braeckman en Bianca Hellebosch, beiden schipperskinderen, met elkaar. Ze gingen op huwelijksreis naar het Zuid-Spaanse Almeria. Als een soort maritieme herinnering aan die reis kochten ze een vrachtschip uit de vaart dat ze de naam Almeria gaven. 

Het echtpaar kreeg drie potentiële opvolgers: de tweeling Jonas en Thomas (19) en Mathias (14). Mario en Bianca vonden de tankvaart een fascinerende wereld met groeipotentie. In 2005 kochten ze dan ook hun eerste nieuwbouwtanker, die eveneens de naam Almeria kreeg. In 2013, 2014 en 2018 werd de vloot van het in Brecht gevestigde Marbia Shipping BV uitgebreid met achtereenvolgens de tankers Antibes, Antares en Marbella. Stuk voor stuk toeristen trekkende plaatsen waar de zon een belangrijke rol speelt. 

Iets wat ook gezegd kan worden van Mallorca. Dat is de naam van de onlangs bij TeamCo Shipyard afgebouwde en circa 8.700 ton metende tanker. 

De familie Braeckman wilde graag dat hun vijfde tanker vóór de vakantieperiode afgebouwd zou worden en die wens zorgde voor een wel heel uitdagend afbouwproject. Het resultaat mag gerust verbluffend worden genoemd: in 56 dagen tijd (effectief) werd de Mallorca afgebouwd, waarbij het hoge afwerkingsniveau volledig gehandhaafd bleef. Gezien de namen van de schepen gaat de vloot van Marbia Shipping ongetwijfeld een zonnige toekomst tegemoet. 

Hecht team

“We hebben op onze werf in Heusden nog nooit een schip van deze omvang zo snel afgebouwd als de Mallorca”, concludeert een trotse Gerrie van Tiem, samen met Marcel Zweers directeur-eigenaar van TeamCo Shipyard. “We kregen de opdracht voor de afbouw van de tanker met daarbij het dringende verzoek dat de overdracht vóór de zomervakantie zou plaatsvinden. Een begrijpelijke eis, want tijdens de zomervakantie is onze werf drie weken lang gesloten.”

“We zijn direct gestart met de voorbereiding, aangezien het alleen zou lukken als alle
materialen en onderdelen op tijd binnen waren. Groot voordeel is dat we met een grote groep vaste onderaannemers en leveranciers werken. Da-Capo Scheepsbetimmering uit Boven-Hardinxveld was, op verzoek van de familie Braeckman, voor het eerst actief op onze werf. We hebben kunnen constateren dat dit bedrijf zeer georganiseerd werkt en bijzonder fraai timmerwerk aflevert.”

Vlnr: Bianca en Mario en hun zonen Mathias, Thomas en Jonas. (foto Jan Hoek)

“Na het nodige overleg stonden alle neuzen dezelfde kant op: iedereen was supergemotiveerd om de uitdaging aan te gaan. Tijdens de hele afbouwperiode vormden we met z’n allen één hecht team; alle betrokkenen hadden alles op-en-top georganiseerd.”

“Daarbij manifesteerden Bianca en Mario Braeckman zich als een echtpaar dat samen de kar trekt. Als Mario verhinderd was, nam Bianca zijn plaats in tijdens een bouwvergadering. De gewenste hoogwaardige kwaliteit van het echtpaar matchte volledig met onze standaard. De korte afbouwtijd was een enorme uitdaging en dan is het natuurlijk bijzonder leuk als het lukt. Zeker als we ook nog de hoge standaardkwaliteit hebben kunnen handhaven.” 

Verzamelplek van topbedrijven 

Mario en Bianca Braeckman zijn zeer content met het bereikte resultaat: “Deze prestatie leveren kan alleen maar met een goede organisatie. Daarbij hebben Marcel Zweers en Gerrie van Tiem op hun werf in Heusden een ‘verzamelplek van topbedrijven’ gecreëerd, waardoor de lijnen kort zijn, de geleverde kwaliteit uitstekend, de sfeer bijzonder goed en er kan snel geschakeld worden.”

“Vooraf hadden we al de nodige afbouwresultaten gezien, hetgeen ons het nodige vertrouwen gaf in TeamCo. Het positieve voorgevoel is gedurende de afbouw volledig bevestigd.” 

Het casco (135 x 17,60 meter) van de Mallorca is in opdracht van RensenDriessen Shipbuilding gebouwd in het Poolse Gdynia en beschikt over een Y-Scheldehuid. Daardoor werd het mogelijk twaalf, van spiralen voorziene, tanks van 750 kuub plus twee slobtanks aan boord te plaatsen. Zes grote Bornemann-pompen hebben een capaciteit van 300 kuub per uur. Via een ringleiding is het mogelijk dat elke pomp iedere tank kan laden en persen. 

RugoTech zorgde voor de complete installatie van het dubbelleidingsysteem. Twee Caterpillars 3512 van 1.521 pk elk zorgen voor de voortstuwing. Om de Mallorca, net als de tanker Antibes, zo breed mogelijk inzetbaar te maken, plaatst PTS Machinery uit Hulst op korte termijn een 28 meter lange bunkergiek. 

Na een snelle afbouwperiode en een geslaagde proefvaart bij Willemstad gaat de Mallorca in België varen voor Naval (NAutic VALue) Inland Navigation. De vloot van Marbia Shipping bestaat uit vijf fraaie tankers. Met Jonas, Thomas en Mathias beschikken Mario en Bianca Braeckman straks over drie gemotiveerde opvolgers. de drie zonen liepen tijdens de supersnelle afbouw in Heusden geregeld, glimmend van trots, rond op de Mallorca. 

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.