Een cruise maken met een luxe 5-sterren hotelschip op een rivier als de Donau blijft voor velen een droom. Wolfgang en Martina Lüftner uit Innsbruck hebben hun droom wel waargemaakt, en waarschijnlijk wel veel meer dan dat.
Sinds de jaren 70 van de vorige eeuw was Wolfgang als cruisedirecteur al betrokken bij Europese riviercruises, waarmee hij een van de echte pioniers van deze bijzondere en luxe manier van reizen genoemd mag worden.
In 1997 besloot de Oostenrijkse familie hun eerste passagiersschip te bouwen, dat de naam Amadeus kreeg. Lüftner Cruises opereerde vanaf dat moment onder de naam Amadeus River Cruises.
De familie zat daarna bepaald niet stil, want in 2020 bestaat de vloot uit maar liefst zestien Amadeus-schepen, tien van 110 x 11,40 meter en zes van 135 x 11,40 meter. Vijftien van de passagiersschepen zijn gebouwd door scheepswerf De Hoop Lobith in Tolkamer en één door het Groningse GS Yard. Na het faillissement van De Hoop in oktober 2021 moest de familie Lüftner voor nieuwbouw van de Amadeus Cara op zoek naar een andere scheepswerf. Die vonden ze in Heusden, waar TeamCo Shipyard met de afbouw van veertien luxe passagiersschepen een uitstekende naam heeft opgebouwd in de wereld van riviercruiseschepen.
>> Meer technische informatie over de Amadeus Cara
Waardering
De afbouw van de op 29 juni in Keulen gedoopte Amadeus Cara verliep tot volle tevredenheid van Wolfgang, Martina en hun inmiddels ook in het familiebedrijf actieve drie dochters. Dat werd beloond door TeamCo Shipyard ook de afbouw van het zusterschip Amadeus Riva te gunnen.
TeamCo-directeur Gerrie van Tiem is zichtbaar blij met de waardering van de familie Lüftner: “Ze waren zeer content met onze aanpak, die, zo blijkt, goed aansluit bij wat de familie wil. We kunnen dan ook terugkijken op een fijne samenwerking tijdens de afbouw. Dat we vervolgens de opdracht kregen ook het zusterschip af te bouwen is natuurlijk heel eervol.”
“De Amadeus Cara loopt ontzettend goed, waarbij het geluidsniveau bijzonder laag is. In onze ogen is het een prachtig varend hotel geworden, waarvan de inrichting warm en huiselijk genoemd mag worden”, aldus Gerrie van Tiem.
Soort jubileum
Alle passagiersschepen van Amadeus River Cruises beschikken over drie dekken. De Amadeus Cara is het eerste schip van de vloot met een twee-en-een-half-dekker. Van Tiem: “Het voordeel is niet alleen dat daardoor een groot zonnedek gerealiseerd kon worden, dat ook als er onder bruggen door wordt gevaren bemenst kan blijven, maar ook dat de keuken en het restaurant op gelijke hoogte gebouwd konden worden. Het rivierwater staat op hetzelfde niveau als de tafelhoogte in het restaurant, wat zorgt voor een unieke vaarervaring.”
“Voor ons is de afbouw van de Amadeus Cara een soort jubileum; we bouwden op onze werf in 2006 het eerste passagiersschip. Daarna een hele tijd niet meer, waarna we pas in 2015 de draad weer oppakten. De Amadeus Cara is voor ons het vijftiende
passagiersschip dat we in Heusden hebben afgebouwd.”
Luchtfiltratie
De 135 meter lange Amadeus Cara wordt voortgestuwd door twee Stage V Mitsubishi-motoren van 1.278 pk elk (bij 1.600 toeren). Om de luchtkwaliteit te waarborgen en een veilige omgeving te creëren voor de gasten zijn de luchtbehandelingskasten van de salon en het restaurant door Klimaatservice Holland voorzien van een hoogwaardig luchtfiltratiesysteem bestaande uit een F9-fijnstoffilter.
Gijsbert Lock, projectmanager Marine Department van het in Sliedrecht gevestigde bedrijf, vertelt daarover: “Daarmee wordt tot 80 procent van alle stofjes in de lucht, denk daarbij ook aan schimmels en aerosolen, tot 1 micron gefilterd, waarna de lucht in de luchtbehandelingskasten nog wordt bestraald met UV-C-licht.”
Dat UV-C-licht maakt alle eventueel nog aanwezige organismen in de lucht, zoals schimmels en virussen, onschadelijk. “Waardoor er schone maar bovenal gezonde lucht wordt ingeblazen. De UV-lampen zijn energiezuinig en hebben een lange levensduur van 12.000 branduren.”
Mooiste rivieren
Het hotelschip biedt plaats aan 162 gasten, voor wie 46 bemanningsleden gereed staan. In totaal zijn er 71 luxe hutten en tien suites. De hutten op het Mozart- en het Straussdek beschikken over de hele breedte over neerklapbare panoramische ramen, terwijl de suites zijn voorzien van een beloopbaar buitenbalkon.
Het eerste riviercruiseschip van de familie Lüftner voer op de Donau. Op die rivier zal ook de Amadeus Cara regelmatig te bewonderen zijn. De overige schepen varen naast de Donau op de Rijn, Moezel, de Nederlandse en Belgische vaarwegen en op de belangrijkste rivieren in Frankrijk: de Seine, Rhône en Saône.
De familie Lüftner en Amadeus River Cruises staan in de riviercruisebranche bekend om de luxe en bijzondere manier van reizen: het buitenland en de steden leren kennen vanaf de mooiste rivieren van Europa aan boord van een zeer comfortabel passagiersschip. Met de afbouw van de Amadeus Cara en straks de Amadeus Riva draagt ook TeamCo Shipyard daar nu een positief (bouw)steentje aan bij.