Gaat een verlichte geest de binnenvaart uit de Middeleeuwen verlossen? Een beetje pijnlijk dat de binnenvaartambassadeur deze verlossing baseert op een momentopname. Een wereldwijde crisis maakte een eind aan een succesvolle periode en een incident over verzekeringsgeld heeft de relatie tussen bonden tijdelijk verstoord. Zijn eerste cirkelredenering, want die waan van de dag is nou net wat hij wilde bestrijden.
Het gebrek aan professionaliteit in de binnenvaart is aan hem geopenbaard doordat schippers hebben lopen speculeren met nieuwe schepen. Volgens mij is zulk gokken een ordinair onderdeel van vrije markt-economie. Je gaat op je bek of je wordt heel rijk, dat zegt niks over de scheepvaartmarkt. De binnenvaart wordt al twintig jaar steeds professioneler. Die schitterende vloot komt niet uit de lucht vallen.
Volgens de ambassadeur benut de binnenvaart haar potentieel slecht. Goed bedoeld maar hij doet veel mensen geweldig tekort. De structuur van de binnenvaart en de professionaliteit van ondernemers brachten successen. Hij is verontwaardigd over hoeveel terminals schepen moeten aandoen in de zeehaven, maar dat kon weleens de kracht van de binnenvaart zijn. Als de wachttijden bij de terminals niet te lang zijn, dan is de binnenvaart onverslaanbaar in de havens, dankzij een onnavolgbaar samenspel van schippers, ervaren planners en ICT.
Voor Verberk is ICT een toverstafje. Hocus pocus, daar heb je een slimme prijsindex en voilà: een database waar alle schepen in worden gepland. Jammer dat niemand hem verteld heeft over Vrachtindicator en Bargelink. Prima systemen die echter staan of vallen met de vrijwillige input door schippers.
De organisaties moeten van de ambassadeur hun leden mee laten doen. Nog afgezien dat organisaties hun leden niet aan touwtjes hebben, is dat de tweede cirkelredenering. Schippers zijn te individualistisch en dat gaan we oplossen door ze in een databank te stoppen waar ze vrijwillig aan meewerken, en vervolgens zijn ze niet meer individualistisch. Die vrijwillige medewerking kan alleen bij een niet-individualistische instelling, maar die ontbrak nou juist.
Toch fijn dat iemand aan de boom rammelt. Dan vallen de rijpe en rotte vruchten er vanzelf af. Vervolgens moet die boom wel verder groeien. Moet er dan weer een denktank komen? Dat is wel erg nineties. Het is tijd voor een Binnenvaart Tea Party.