Het lijkt eeuwen geleden dat de binnenvaart vrijwel uitsluitend diende als transporteur van droge en natte bulk. Met de revolutionaire ontwikkeling van het containertransport is dat wel anders. De Tweede Maasvlakte zou nooit zijn aangelegd zonder harde garanties van een zeer hoog vaarwegpercentage voor het achterlandtransport van containers.
Toch zijn er kansen voor een nóg groter binnenvaartaandeel. Niet alleen door slimmer in te spelen op de wensen vanuit de markt of af te stemmen mét de verschillende partijen in de transportketen (zoals via Nextlogic). Maar ook door binnen de eigen binnenvaartsector én met de klanten en opdrachtgevers eens op een andere manier in de spiegel te kijken. Kunnen we het transport misschien anders aanpakken dan we gewend zijn?
Simulatiegames IDVV
In 2014 organiseerden TNO en Rijkswaterstaat met steun van het IDVV-programma (Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen) gamesessies, waarbij ketenpartijen serieus met elkaar op zoek gingen naar concrete efficiency-verbeteringen in het containertransport over water. Binnenvaartschippers, inland terminals, zeereders, bevrachters, zeehaventerminals, havenbedrijven en vaarwegbeheerders. Zij zaten allemaal aan dezelfde “gametafel” en bespraken elkaars ambities en ergernissen. Ze wisselden praktische ideeën uit. Vervolgens speelden ze na wat dat voor iedere partij en de klant betekent.
De simulatiegame vergelijkt steeds de prestaties van de binnenvaart met die van het wegvervoer. De focus ligt op kosten en betrouwbaarheid. De gamesessies hebben geleid tot meerdere samenwerkingsinitiatieven op het vlak van ladingbundeling (zoals slimmere vaarroutes en meer frequente vaarschema’s en jouw containers meegeven aan de concurrent, die toch dezelfde kant op vaart).
ECT, European Gateway Services en Danser
Voor ECT, European Gateway Services en rederij Danser waren de waardevolle game-ervaringen aanleiding om TNO opdracht te geven voor het maken van de game SynchroMania. Met dit simulatiespel kunnen de eigen medewerkers ervaren wat synchromodaal plannen voor hen betekent. Wat verandert er als je bij je containertransport tot het laatst flexibel wilt blijven bij de keuze voor schip, truck of trein?
Layla Lebesque van TNO: ‘Spelers moeten in drie speelrondes orders van een aantal opdrachtgevers (X goederen op uiterlijk tijdstip Y afleveren op locatie Z) toewijzen aan een bepaalde modaliteit of een slimme combinatie van meerdere modaliteiten. Ze moeten goed rekening houden met beschikbare transportcapaciteit en prijsverschillen. In de tweede en derde ronde kun je als speler actiekaarten inzetten, waarmee je meer (plannings)vrijheid kan creëren. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven of je van een bepaalde klant meer speelruimte wil bij de keuze van route, modaliteit of aflevertijd. Dit vraagt om strategisch inzicht: welke optie kies je en voor welke klant? Aan het eind van iedere spelronde kijken we naar de scores voor kosten, klanttevredenheid en emissies. We spelen met maximaal 6 teams van 2 à 3 personen.’
Waardevolle ervaringen
Dit voorjaar hebben de operationeel planners en de salesmensen van de betrokken bedrijven SynchroMania gespeeld. ECT-manager Arno van Rijn: ‘Dit levert ons veel inzicht op. Het draagt bij aan een mindshift; we gaan anders naar ons werk en onze klanten kijken. Het brengt ook de dialoog op gang tussen onze operationele en commerciële medewerkers. Die spreken niet altijd dezelfde taal.’
ECT, EGS en Danser blijven de game gebruiken voor trainingen met de eigen medewerkers. Ook wordt de game inmiddels gespeeld met de eigen relaties in de transportketen, zoals rederijen, verladers en mogelijk ook de schippers.