Met de zusterschepen SCA Obbola en SCA Ortviken is de SCA Östrand al meer dan twintig jaar vaste klant van de Rotterdamse haven, waar deze roro-schepen afmeren bij de terminal van SCA Transforest.

De locatie heette jarenlang Interforest, maar onderging in 2016 een naamsverandering, toen ook de schepen ‘SCA’ voor hun naam kregen. Het is de afkorting van Svenska Cellulosa Aktiebolaget, oftewel Zweeds Cellulose Vennootschap. Die bereidt uit hout en plantenvezels cellulose. Wellicht wordt het ook al meer dan twintig jaar gebruikt voor de fabricage van het papier van De Binnenvaartkrant.

De roro’s varen onder Zweedse vlag en hebben het in de Botnische Golf gelegen Sundsvall als thuishaven. De scheepsnamen zijn ontleend aan in de buurt gelegen locaties van fabrieken en bossen van SCA. Het is met 2,6 miljoen hectare de grootste Europese private boseigenaar, waarbij de nadruk wordt gelegd op duurzaam bosbeheer.

Men beperkt zich niet tot de productie van kranten-, ander drukwerk- en pakpapier, maar nog belangrijker is de fabricage van (baby)luiers, artikelen voor persoonlijke verzorging, tissues en toiletpapier.

 

Edet, Libresse en Tempo

Met merken als Edet, Libresse, Lotus, Tempo en Tena is SCA een toonaangevend en wereldwijd opererend hygiëne- en bosproductenbedrijf. Het hoofdkantoor is gevestigd in Stockholm en men is met 46.000 werknemers actief in zo’n honderd landen.

De SCA Östrand kwam uit Tunadal en is op de foto op weg naar de Alexanderhaven, waar zware rollen papier werden gelost. Daarna werd de 170 meter lange roro verhaald naar de roro-ramp op de hoek van de Eem- en Alexander­haven om met trektrolleys via de roro-klep de overige lading te lossen en weer retourlading in te nemen voor Helsingborg.

tekst en fotografie: Cees de Keijzer

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.