- Advertentie -
- Advertentie -

Gaming

- Advertentie -

Delen

Wie maakt zich nog druk over de ijsbeer die alleen nog hoofdschuddend heen en weer kan lopen op een eenzame ijsschots? Dat heet toch niet voor niets ijsberen? Zolang er geen schip tegenaan vaart, maakt niemand zich druk over een ijsschots.

Als een mens ijsbeert, denkt hij na over de oplossing van een puzzel. Nou heb ik me jarenlang uitgesloofd om de modal shift te promoten, en nu ontmoet ik alleen desinteresse, onverschilligheid en apathie terwijl we met z’n allen hoofdschuddend toekijken hoe de modal shift zich
omkeert en het wegvervoer aan aandeel wint (schreeuwend om meer chauffeurs).

We kijken naar de drie-eenheid voor een oplossing. Dat is de samenwerking van onderwijs, ondernemers en overheid: de drie-eenheid of triniteit
(met een kleine letter, want met een hoofdletter staat het voor Vader, Zoon en de Heilige Geest). Met z’n drieën staan ze sterk. Het veronderstelt een soort van gelijke inbreng van de drie, maar dat het niet zo is, maakt niemand een geheim van. Niet voor niets beginnen er twee met ‘onder’ en één met ‘over’. De overheid hoort een dienaar te zijn. Van multinatio­nals bijvoorbeeld, je zag toch hoe Unilever de dividendbelasting afschafte.

In een echte democratie is de overheid dienaar van het volk. Het volk wil spelen. Als grote mensen spelen, is dat hoog spel of met vuur en meest­al allebei tegelijk. Je kunt ook spelen met gedachten. In het verlengde van dat laatste organiseerde Rijkswaterstaat een paar jaar geleden heel zinnige, exclusieve game-bijeenkomsten tussen de schakels van een keten. Die schakels en de keten vormen een algemeen aanvaarde beeldspraak voor de mensen die het goederenvervoer regelen. Daarbij wordt de beweging van goederen (lees: containers) gezien als een ketting van gebeurte­nissen en elk afzonderlijk onderdeel is dan dus een schakeltje van die ketting (chic: de keten).

De ‘game’ van RWS was opgetuigd om die schakels meer over elkaar te leren zodat ze begrip opbrachten voor elkaars argumenten en beweeg-
redenen. Dat pakte goed uit, want het werkt uiteindelijk lekkerder samen als je niet voortdurend elkaar zand in de ogen strooit over wat je beweegt. Het leek er even op dat de containerlogistiek de goede kant op bewoog. Dat was in een tijd dat RWS wat extra’s te besteden had. Geld van vóór de crisis.

Na de crisis is er geen geld meer om spelletjes te spelen. Ineens weet iedereen heel goed aan te wijzen wie waarvoor verantwoordelijk is. We hebben het geprobeerd met de binnenvaart maar het lukt niet. Nou, de binnenvaart zoekt het maar uit – het is haar probleem. Precies, laat die ijsbeer effe zelf het broeikasprobleem oplossen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -