Suez-piek weggewerkt, binnenvaart nog steeds achtergesteld

0
RWG containers Rotterdam Maasvlakte
Afhandeling van binnenvaartschepen op de terminal van RWG. (foto Tekst & Toebehoren)

De gevreesde chaos in de zeehavens door de tsunami aan containers als gevolg van de blokkade van het Suezkanaal in maart, is uiteindelijk meegevallen. Het Suez-overleg in Rotterdam tussen betrokken partijen om de afhandeling in goede banen te leiden, is begin mei opgeheven. Maar voor de binnenvaart zijn de lange wachttijden weer business as usual. Schepen moeten momenteel op sommige terminals in Rotterdam en Antwerpen vier tot zes dagen wachten.

LINC spreekt op LinkedIn van een “nieuwe vertragingsgolf”.  Die legt volgens het samenwerkingsverband van de containeroperators binnen het CBRB en de Vereniging Inland Terminal Operators (VITO) “een ‘weeffout’ in het mondiale containersysteem bloot”.  Er is “onvoldoende (dedicated) terminalcapaciteit om tijdens pieken aan de zeezijde ook het achterlandvervoer op een adequate manier af te kunnen blijven handelen.”

Nextlogic

Over het probleem wordt al jaren gepraat, er zijn diverse afspraken gemaakt, initiatieven opgezet, maar de achtergestelde positie van de binnenvaartoperators op de terminals in de zeehavens is nog steeds een feit.

Nextlogic, gezien als een mogelijke oplossing in het Rotterdamse havengebied, staat aan de vooravond van een belangrijk moment. Vóór de zomer vindt een grote live pilot van het integrale planningsysteem plaats. Bij de voorbereiding zijn 28 verschillende binnenvaartoperators en terminals betrokken.

Vooruitlopend daarop heeft op 29 april voor het eerst een containerbinnenvaartschip een ronde langs de terminals gemaakt volgens een vaarplan uit het integrale planningssysteem. De Ophir, varend voor Danser, laadde containers bij APM terminals Rotterdam, APM terminals MVII en RWG.

Integrale planning

De integrale planning van Nextlogic moet straks 24/7 vaarplannen leveren aan rederijen om hun schepen snel en met een betrouwbare planning de terminals in de Rotterdamse haven te laten bezoeken. “De vaarplannen zijn gebaseerd op de meest actuele situatie en gaan uit van het actuele aanbod aan afhandelcapaciteit bij terminals”, meldt Nextlogic op zijn website. Het bedrijf werkt hierin samen met Portbase om alle betrokken operators en terminals tijdig van de juiste informatie te voorzien.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.