Volgens hoogleraar goederentransport en logistiek Lóri Tavasszy van de Technische Universiteit Delft heeft de stremming van de Rijn door het zinken van de Waldhof tot nu toe circa 3 miljoen euro gekost. Dat zei hij vandaag tegen het ANP: "Het gaat hier om onder meer wachttijden van gemiddeld honderd wachtende schepen, de prijs van de goederen en de kosten voor wachtende bedrijven.’
In een reactie zei Robert Tieman van het CBRB dat droge ladingschippers tussen de 2500 en 4000 euro per dag verliezen. De schade voor containerschepen zou op ongeveer 2500 euro liggen en die voor tankers iets lager.
Iedereen wordt getroffen
Iedereen in de Rijnvaart wordt financieel getroffen door de stremming: individuele binnenvaartondernemers, coöperaties, rederijen, bevrachters en containeroperators. Rhinecontainer bijvoorbeeld heeft op dit moment negen schepen stilliggen op verschillende plaatsen op de Rijn. “Koppelverbanden, motorschepen, variërend van 208 tot 700 TEU”, vertelt Richard Ronteltap, operations manager bij Rhinecontainer. De schade loopt volgens hem voor Rhinecontainer in de tienduizenden euro’s.
“Er zijn er bij die al twee, drie keer heen en weer hadden gemoeten. De vaste kosten van deze schepen gaan door, maar we hebben nu geen inkomsten, behalve de containers aan boord.” Alle containerschepen liggen afgemeerd bij terminals. “Als de ontvangers dat willen, kunnen de containers van boord worden gehaald en op trucks gezet. Die mogelijkheid bieden we wel aan.” Voor de langere termijn verwacht Ronteltap niet veel gevolgen. “Iedereen kan zien dat dit overmacht was.”