“Stremming Driebondsbrug is gevaarlijk voor pleziervaart”

1

De stremming van de Driebondsbrug over het Eemskanaal in Groningen levert gevaarlijke situaties op voor watersporters. Dat stelt HISWA-RECRON, de ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie.

“Het is kwalijk dat Rijkswaterstaat het brugonderhoud in zo’n erbarmelijk staat heeft laten geraken. Begin februari werd het op de website van Rijkswaterstaat gezet zonder reden of oplossing. Een gat in een wegdek van de A7 wordt toch ook meteen gerepareerd”, zegt Jan Ybema, regiomanager bij HISWA-RECRON.

De brug, die een doorvaarhoogte heeft van 6,90 meter, wordt sinds februari bediend op afspraak. De software werkt niet goed en daardoor is de bediening onvoorspelbaar en onveilig. Daarom stopte Rijkswaterstaat de reguliere bediening en gaat de brug alleen nog op afspraak open voor bijzondere transporten en zeevaart.

Jaarplanning

Een gesprek met de regionale directie van Rijkswatersport over de situatie was teleurstellend voor HISWA-RECRON. De pleziervaart mag nu meevaren met circa vijftig openingen voor grote scheepstransporten. Maar de organisatie vraagt een gestructureerde oplossing: een jaarplanning zodat watersporters hun vaartocht hierop kunnen afstemmen.

Wekelijkse bediening wordt nog belangrijker in juli en augustus; het hoogseizoen voor de watersport. Ybema: “Rijkswaterstaat moet begrijpen dat niet alleen grote scheepstransporten van economisch belang zijn maar ook de pleziervaart.”

Jachthavens onbereikbaar

Het Eemskanaal maakt deel uit van de Beleidsvisie Recreatie Toervaart Nederland. Deze BRTN-status zou volgens HISWA-RECRON bestuurlijk garant moeten staan voor goed beheer en onderhoud van de belangrijkste vaarroutes voor de pleziervaart. “Helaas blijkt dit met de stremming van de Driebondsbrug niet het geval.”

Ella Muntinga van Jachthaven Reitdiep onderschrijft het standpunt van HISWA-RECRON. “We zijn als jachthaven totaal onbereikbaar voor boten die met een staande mast naar Delfzijl willen varen. De Driebondsbrug ligt in een internationale vaarroute van Amsterdam naar Delfzijl en jaarlijks ontvangen wij veel gasten uit Denemarken, Zweden, Noorwegen en Duitsland, maar ook vanuit Engeland en Frankrijk die op doorvaart zijn van of naar de Oostzee.”

Gevaarlijke situaties

“Los van het feit dat dit de jachthavens veel omzet kost, levert deze stremming gevaarlijke situaties op omdat mensen bij slecht weer gedwongen worden om over de Noordzee te varen”, vindt Muntinga. “De vaarveiligheid moet hogere prioriteit krijgen bij Rijkswaterstaat.”

HISWA-RECRON vraagt zich af in hoeverre er gerekend kan worden op Rijkswaterstaat omdat ook elders in Nederland bruggen wachten op onderhoud en er meer plotselinge stremmingen optreden. Dit heeft flinke consequenties voor de jachthavens en pleziervaart. HISWA-RECRON vindt dat de minister moet ingrijpen door middel van een noodplan om achterstallig onderhoud voortvarender aan te pakken.

1 reactie

  1. Echt zoals de overheid het allemaal verziekt
    Toch tegek dat zoiets voorkomt ,als dit een lageer brug zou zijn was het lang erholpen
    Nederland op z.n best

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.