Tata Steel ontwikkelt samen met Van Dam Shipping uit het Groningse Spijk een op waterstof varend shortsea-schip van ongeveer 5.000 ton.
Hiermee wil het staalbedrijf de CO2-uitstoot van het zeetransport van rollen staal terugdringen, vertelt Cem Ugur, hoofd chartering en operatie. “Wij willen op alle fronten een duurzaam bedrijf zijn. Dat betekent niet alleen dat we in de toekomst groen staal gaan maken met behulp van waterstof, tegelijkertijd kijken we ook hoe we waterstof nog meer kunnen inzetten. Bijvoorbeeld om onze logistiek te verduurzamen. We zetten daarom ook in op groene schepen voor het vervoeren van onze rollen staal.”
Rollen staal
Elk jaar verscheept Tata Steel 2 miljoen ton aan rollen staal naar verschillende landen binnen Europa. Door de samenwerking met Van Dam Shipping kan het bedrijf in IJmuiden vanaf 2024 de rollen staal op een duurzamere manier vervoeren. Het doel is dat het waterstof aangedreven schip 100 procent CO2-emissievrij kan varen en daarmee zo’n 3.000 ton CO2 per jaar bespaart ten opzichte van een schip dat vaart op gasolie en stookolie.
Directeur Jan van Dam van Van Dam Shipping zegt: “Ik ben verheugd om samen met Tata Steel te werken aan de oplevering van een emissievrij schip. Onze relatie met Tata Steel gaat al vele jaren terug en wekelijks laadt een van onze schepen staal in IJmuiden. Deze samenwerking zal onze relatie intensiveren en bijdragen aan onze energie transitiedoelen als bedrijf en de scheepvaartsector.”