- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSteunpunt Binnenvaart: luisteren, regelen en helpen

Steunpunt Binnenvaart: luisteren, regelen en helpen

- Advertentie -

Delen

Een mens kan weleens in zak en as zitten. Dat het met een varend beroep moeilijk contact maken is met instanties op de wal, maakt het er dan niet makkelijker op. Jikke en Jenny van Steunpunt Binnenvaart vormen een ‘bruggetje naar de wal’. Zij helpen graag. En doen dat met hart en ziel.

Lig je met de familie in de knoop? Wil je stoppen met varen? Jikke van Terwisga en Jenny Klein luisteren naar iedereen. Waar je ook vandaan komt, van hier of van over de grens, van welke gezindte je ook bent. Geluisterd wordt naar jong en oud om met een goed functionerend netwerk tegen­slagen proberen te lijf te gaan. Maar ook het regelen van een parkeer­vergunning voor binnen­vaarders in Rotterdam hoort erbij.

Emotionele problemen

De meeste problemen waarmee schippers momenteel bij Steunpunt Binnenvaart aankloppen, zijn emotionele problemen. “Wij zijn het eerste luisterende oor, helpen mensen een eindje op weg en zoeken daarnaast mee naar de juiste hulpverlening. Dit zijn heel verschillende hulpvragen. Financiële problemen met het bedrijf, variërend van schuldhulpverlening tot faillissement. Ziekte of overlijden. Scheiding, grensoverschrijdend gedrag, internaten, stoppen met varen.’


Voorlichtingsdag over stoppen met varen

Steunpunt Binnenvaart organiseert op 6 oktober, opnieuw in samenwerking met Stichting ABRI, een voorlichtingsdag over stoppen met varen. Tijdens de besloten bijeenkomst, op museumschip René Siegfried in Dordrecht, wordt gesproken over de financiële en fiscale consequenties van pensionering en bedrijfsbeëindiging. Maar ook veel praktische en sociale zaken komen aan bod.
Voor meer informatie over deze informatieve en gezellige dag (met lunch!) en om in te schrijven kun je bellen of e-mailen: 0638 88 53 59, [email protected].


Het is een kleine greep uit wat beiden zoal tegenkomen. Waar valt het meest te helpen, wat is een vaak voorkomen­de vraag?
“Vragen over huisvesting en het niet ingeschreven staan bij een woningbouwvereniging. Of je er nu wel of geen gebruik van kan maken: wanneer je plotseling iets overkomt en je hebt huisvesting nodig, dan heb je meer kansen. Havengeldvermindering bij ziekte. Parkeervergunningen en parkeerproblemen in Rotterdam. Financiële zorgen en daarbij soms het overzicht kwijtraken. Problematiek met werkgever of werknemer.’

Het lijkt bijna te veel om op te noemen. Steunpunt Binnenvaart heeft daarom nogal een uitgebreid hulp­programma op het menu staan.

200 hulpvragen per jaar

Wordt het beiden af en toe niet te veel? Want 3.280 aanvragen voor hulp is nogal wat.
“Haha, dat lijkt ons ook. In bijna twintig jaar zijn er 3.280 hulpvragen geweest. We zitten nu rond de 200 aanvragen per jaar. Het is soms veel en complex, hollen of stilstaan.”

Kunnen jullie het werk wel altijd aan? Want we kunnen vast niet van een 40-urige werkweek spreken…
“We kunnen het werk zeker aan. Omdat we met z’n tweeën de zaken kunnen oppakken. Het is fijn om elkaars klankbord te zijn. We nemen zo bezigheden naadloos over en dat is prettig voor iedereen. Je hoeft dan niet alles eerst weer aan iemand uit te leggen.”

Jikke van Terwisga. (archieffoto Tekst & Toebehoren)

Dankbaar werk

Het lijkt nogal een hele opgave. Op z’n tijd moeten jullie toch schrijnende problemen tegen het lijf lopen… Wat is het meest bijgebleven dan wel het meest dankbare geweest te kunnen verhelpen?
“Het verliezen van je partner heeft veel impact aan boord. Je weet dat het leven niet eindeloos is en dat realiseren wij ons ook. Maar ook grensoverschrijdend gedrag zoals huiselijk geweld of intimidatie heeft grote gevolgen. Het meest dankbare is als je een persoon ook daadwerkelijk kunt helpen en diegene weer verder kan.”

Anderzijds zou je iemands problemen zelf goed mee naar huis kunnen nemen. Maar daar hebben de twee niet zoveel last van.

“Doordat je niet emotioneel betrokken bent, kun je wat afstand nemen. Dat moet ook. Anders houd je dit niet vol. Dat wil niet zeggen dat er soms zaken zijn die je niet onbewogen laten. Maar dat is ook goed. Want we willen wel graag menselijk en betrokken zijn.”

Groot netwerk

Dat beiden zelf dertig jaar lang schippersvrouw zijn geweest, komt natuurlijk goed van pas.

“Steunpunt Binnenvaart bestaat nu al bijna twintig jaar. Het is destijds opgericht door het AMVV. Het was duidelijk dat er best veel hulpvragen waren. Van zowel binnenschippers, personeel als scheepvaartgerelateerde bedrijven en instanties. Alleen is de drempel vaak hoog. Zeker als je de taal van de binnenvaart niet spreekt.”

“Daarnaast is het voor mensen uit de vaart vaak moeilijk om contact te krijgen met instanties aan de wal. Wij zijn het ‘bruggetje naar de wal’. Als maatschappelijke hulpverleners hebben we gemakkelijker ingangen bij instanties. We hebben een groot
netwerk en daar zijn we trots op. Omdat we beiden uit de binnenvaart komen, weten we waar je tegenaan kunt lopen.”

Jenny Klein. (foto Steunpunt Binnenvaart)

Samen naar een oplossing zoeken

“Waarom wij dit werk doen? Het geeft voldoening om mensen te helpen. Ieder mens is uniek en verdient aandacht bij zorgen. Hoe fijn is het om samen naar oplossingen te zoeken zodat je er niet alleen voor hoeft te staan. Dus we zijn altijd bezig met wat kun je wel en waarmee kun je hulp gebruiken?”

“Voor de toekomst hopen we dat er genoeg sponsors blijven om ons steunpunt overeind te houden. We zijn daar namelijk afhankelijk van om deze mooie service te kunnen blijven bieden. Voor iedere schipper.”

Zonder oordelen en met respect voor elkaar. Zo werkt dat bij Steunpunt Binnenvaart. Bel of Whatsapp gerust met een hulpvraag naar 0638 88 53 59.

door Frank Antonie van Alphen

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -