Er is veel steun voor een vooronderzoek naar de haalbaarheid van een kredietunie voor de binnenvaart. Dat constateert BLN-Koninklijke Schuttevaer op basis van de uitkomsten van een enquête. Van de 201 deelnemers vond 90 procent dat een goed initiatief. 62 procent is ook bereid om te participeren in zo’n kredietunie. Ondernemers stoppen geld in een fonds dat kredieten verschaft aan kansrijke initiatieven waarvan sector als geheel profiteert.
Het idee voor een binnenvaartkredietunie is ontstaan doordat MKB’ers en startende ondernemers moeilijk aan financiering komen. ‘De nieuwste eisen van de nationale en Europese regelgevers en toezichthouders maken de financiering van het MKB voor het bancaire systeem steeds moeilijker en onaantrekkelijker. Met name de kredieten tot € 250.000,- zijn voor banken nauwelijks meer rendabel door de hogere kosten en de strengere toezichteisen.’ Aldus BLN-Koninklijke Schuttevaer.
Sloop
Dat belemmert de handel in kleinere schepen. ‘Hoewel de accountmanagers van de banken hun uiterste best doen om starters in de binnenvaart te financieren, blijkt toch vaak dat de lat dusdanig hoog wordt gelegd dat starters afhaken. Voor de sector is dat slecht nieuws. Immers: er is nauwelijks handel in schepen mogelijk en dat leidt tot een stokkende markt.’
Dat is nadelig voor de gehele binnenvaart, betoogt BLN-Schuttevaer. ‘Stoppende ondernemers die hun (goed doorgerepareerde) schip niet kwijt kunnen, besluiten in veel gevallen dat het schip gesloopt moet worden. In het kader van de capaciteitsproblemen van de binnenvaart lijkt dat een goede oplossing, maar de schepen die van de markt verdwijnen zijn veelal niet groter dan 1300 ton, terwijl de overcapaciteit juist te vinden is in het grotere segment van 3000 ton plus. Daarmee lijkt een segment waar al jaren geen nieuwbouw meer is gepleegd op een sterfhuisconstructie af te gaan, terwijl de omzetten van die groep ook gedurende de crisis acceptabel zijn gebleven.’