Op 31 oktober verschijnt het boek Tegen de stroom in. Binnenvaart en vaarwegen vanaf 1800. Het is het eerste boek dat de volledige geschiedenis van de binnenvaart en de vaarwegen in Nederland beschrijft.
Het begint met de kleinschalige Nederlandse binnenvaart aan het begin van de negentiende eeuw, die geheel op windkracht en paardenkracht was gebaseerd. Vervolgens laat dit boek zien hoe het vervoersysteem zich via de stoomvaart, de sleepvaart, het motorschip en de duwvaart ontwikkelde tot de huidige, grootschalige, internationaal georiënteerde bedrijfstak.
Vaarwegennet
Het boek beschrijft de ontwikkeling van het binnenvaartgoederenvervoer en de vloot en gaat uitvoerig in op de concurrentiestrijd tussen de binnenvaart, de spoorwegen en het wegtransport. Ook de ontwikkeling van de organisatie van het binnenvaartvervoer komt aan bod, net als de strijd tussen verladers, reders en schippers, de opkomst van de schippersbonden, het ontstaan en verdwijnen van de schippersbeurzen en de veranderende sociale positie van de schippers.
Een belangrijk aandachtspunt in dit boek is de ontwikkeling van het vaarwegennet en de rol die de overheid en belangengroepen als de grote zeehavens, grote steden, Kamers van Koophandel, reders, schippers, milieubeweging en de recreatievaart daarbij speelden.
Ruud Filarski
De auteur, Ruud Filarski, was binnen Rijkswaterstaat jarenlang verantwoordelijk voor het onderzoekswerk voor de binnenvaart en het goederenvervoer. Later heeft hij zich omgeschoold tot een prominent vervoershistoricus, die inmiddels een aantal bekende standaardwerken op zijn naam heeft staan.
Op 31 oktober zal Hoofdingenieur-Directeur Peter Struik van Rijkswaterstaat (Water, Verkeer en Leefomgeving) in het Scheepvaartmuseum Amsterdam het eerste exemplaar aanbieden aan Secretaris-Generaal Siebe Riedstra van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Tegen de stroom in. Binnenvaart en vaarwegen vanaf 1800 is na 31 oktober in de boekhandel te koop voor 39,95 euro.
Ook via de website van Uitgeverij Matrijs is het boek te bestellen.