De waterstanden op de Rijn, de Maas en de IJssel zijn op dit moment lager dan normaal voor de tijd van het jaar. Daarvan ondervindt de scheepvaart steeds meer hinder. Niet alleen doordat schepen minder lading kunnen meenemen, ook heeft Rijkswaterstaat inmiddels maatregelen getroffen. Zoals oploop- en passeerverboden en ‘spaarzaam schutten’ om water vast te houden op kanalen.
‘Spaarzaam schutten’ betekent dat meer schepen per schutbeurt mee gaan, zodat minder vaak geschut hoeft te worden en er minder water wegstroomt uit een kanaalpand. Daardoor moeten schepen soms langer moet wachten totdat ook andere schepen aansluiten in de kolk.
Water vasthouden
“Bijvoorbeeld bij sluis Eefde wordt momenteel beperkt geschut”, vertelt Wim Voorberg van Landelijk Advies- en Coördinatieteam (LAC) Scheepvaart op de website van Rijkswaterstaat. “We nemen deze maatregel om water vast te houden. Het is vooral om ervoor te zorgen dat het waterpeil in het kanaal niet te laag wordt. Die langere wachttijd is vervelend voor de schipper, maar zorgt wel dat de vaarweg langer bevaarbaar blijft.”
Door de droogte zijn de rivieren minder diep en de vaargeulen smaller. Op de IJssel zijn inmiddels passeerverboden ingesteld. Daar mag maar één schip tegelijk door de geul. Voorberg: “Zo kan de vaarweg langer gebruikt worden en gaat er meer scheepvaart doorheen. Je moet soms wel tot deze maatregel komen, omdat de rivier zo smal wordt dat je niet anders meer kan.”