De bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen is begonnen. Maandag 13 november gaven de Vlaams minister Ben Weyts van Mobiliteit en Openbare Werken en zijn Nederlandse collega Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het startsein.
Met de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen wordt de toegang tot de havengebieden van Gent en Terneuzen vergroot. Om het scheepvaartverkeer langer door de Middensluis te laten varen tijdens de bouw wordt nu gewerkt aan een doorvaartkanaal.
“Vandaag gaat de schop in de grond voor de bouw van een van de grootste sluizen ter wereld,” zei Cora van Nieuwenhuizen. “Het resultaat van een mooie samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland, die een belangrijke impuls gaat geven aan onze scheepvaart en industrie. De sluis wordt ook een icoon van duurzaamheid; de sluis wordt duurzaam gebouwd en volledig energieneutraal.” Aldus de kersverse Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat.
Gedurfde investering
“De realisatie van de Nieuwe Sluis Terneuzen is één van de prioriteiten in het Vlaams regeerakkoord om de toegankelijkheid van de Vlaamse zeehavens te verzekeren”, zei de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Met de Nieuwe Sluis Terneuzen doen we een gedurfde investering en zijn er geen grenzen meer aan de groei in de Gentse kanaalzone. Integendeel, we gaan groeien aan de grens! Tegen 2030 verwachten we een aanzienlijke groei van het goederenvervoer. Al die extra vracht vervoeren over de weg is geen optie. Vandaar investeren we stevig in alternatieven zoals onze waterwegen.”
Seine-Schelde-verbinding
Het sluizencomplex in Terneuzen is de toegang tot de havens van Gent en Terneuzen en is meteen een cruciale schakel in de Seine-Schelde-verbinding. De Nieuwe Sluis moet zorgen voor een betere toegang en een vlottere doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer. Schepen van 120.000 ton kunnen straks doorvaren naar het Kanaal Gent-Terneuzen. In vergelijking met de huidige Westsluis (de grootste in Terneuzen) wordt de Nieuwe Sluis 2,50 meter dieper, 15 meter breder, 137 meter langer én gaat het schutten een stuk sneller.
Sassevaart
Vlaanderen en Nederland hebben in 2012 gezamenlijk besloten om de voorbereiding voor de bouw van een nieuwe, grotere sluis te starten. In 2015 ondertekenden zij het Verdrag tot de effectieve aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Het bouwproject wordt onder de vlag van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC) uitgevoerd.
Het Vlaams-Nederlandse consortium Sassevaart won de aanbesteding. In deze combinatie zitten BAM Infra, DEME Infra Marine Contractors, Dredging International, BAM Contractors en Algemene Aannemingen Van Laere. Sassevaart bouwt de Nieuwe Sluis voor een bedrag van 753.346.000 euro (inclusief BTW). Het eerste schip kan in 2022 door de Nieuwe Sluis.