- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsStakingspauze sluispersoneel biedt binnenvaart nauwelijks soelaas

Stakingspauze sluispersoneel biedt binnenvaart nauwelijks soelaas

- Advertentie -

Delen

Deze week houden de WSV-medewerkers op sluizen en vaarwegen een ‘stakingspauze’. Die is bedoeld om de Duitse regering “gelegenheid te geven ons tegemoet te komen”, aldus Ver.di-bestuurslid Achim Meerkamp afgelopen zondag. “De onderbreking moet ook helpen de gevolgen van de staking binnen de grenzen te houden voor het bedrijfsleven.” Als minister Ramsauer niet wil onderhandelen, gaan de stakingen volgende week vrijwel zeker weer verder.

Ver.di-bestuurder Achim Meerkamp. (foto Verdi)

Ver.di stelt dat het begrip voor het arbeidsconflict groot is. “De openlijke steun willen we niet op het spel zetten.”
Zo groot lijkt die steun overigens niet te zijn. In elk geval niet bij de benadeelde binnenvaart, verladers en riviercruisevaart. De schade loopt voor hen steeds verder op. Uit de poll op www.binnenvaartkrant.com blijken de meningen verdeeld: 51 inzenders steunen de acties; 43 niet.

Schade
Ook vanuit de binnenvaart wordt aangedrongen op een einde van de acties. Koninklijke Schuttevaer heeft mister Ramsauer een brief gestuurd met het verzoek “al zijn invloed aan te wenden” om er voor te zorgen dat de staking snel stopt zodat de binnenvaart weer haar werk kan doen. De brief was ondertekend door voorzitter Annemarie Jorritsma van het hoofdbestuur en voorzitter Martin van Dijk van de Internationale Afdeling. Vooraf hebben ze overlegd met het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Ze wijzen in de brief op de problematische situatie die de staking voor de binnenvaart veroorzaakt. “De economische schade voor het goederenvervoer en het toerisme op het water kan door deze stakingen onevenredig groot worden. (…) Naast de economische schade op korte termijn dreigt ook een langdurige imagoschade voor onze vervoersvorm.”
Ook de Europese Binnenvaart Unie roept de betrokken Duitse ministers op zo snel mogelijk alles in het werk te stellen om de vrije en ongehinderde scheepvaart op de Duitse vaarwegen weer mogelijk te maken en zo de aanvoer naar de Europese industrie te garanderen.
Volgens de EBU wordt de catastrofe voor de binnenvaart na de stremmingen door het hoge water vorige maand nog verder verergerd. “De binnenvaartbranche is niet in staat verdere verliezen op te vangen.”

Geen waarde
Vorige week werd er in grote delen van Duitsland weer volop gestaakt. Het was alweer de derde actieweek. Vooral Noordrijn-Westfalen is steeds aan de beurt. Van dinsdag 23 juli tot vrijdag 26 juli waren alle sluizen op het Dortmund-Ems-Kanaal, het Weser-Datteln-Kanaal, het Rhein-Herne-Kanaal en het Datteln-Hamm-Kanaal dicht. Ook de scheepvaart op de Weser, het Mittellandkanaal, de Ems en het Küstekanaal werd stilgelegd. Op de Moesel, Main, Main-Donaukanaal en Donau was het eveneens raak, maar met wisselende acties.
Het personeel wil een nieuwe CAO, met daarin de zekerheid dat er geen gedwongen ontslagen vallen en geen medewerkers tegen hun zin overgeplaatst worden. Als gevolg van de reorganisatie van de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung vreest Ver.di dat 3.000 van de 12.000 banen verdwijnen. Zowel Verkeersminister Peter Ramsauer als zijn staatssecretaris Michael Odenwald hebben verklaard dat er geen mensen ontslagen worden, maar aan die toezeggingen hecht de vakbond geen waarde.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -