Spookschip is gevaar voor de scheepvaart

0

Het voormalig charterschip Elisabeth Smit, dat al jarenlang naast de vaargeul bij Muiden ligt, dreigt een gevaar voor de scheepvaart te worden. Het houten schip is in 2002 zwaar beschadigd in een najaarsstorm en is sindsdien meerdere malen gezonken en wordt inmiddels als voorgoed verloren beschouwd. Door de voortdurende invloed van wind en water dreigen de drie masten om te vallen.

De voorste mast hangt in de mastbank. De verstaging is stuk en kan nu elk moment vallen. De kluiverboom is er al afgevallen. Desondanks heeft de overheid in al die jaren nog geen actie ondernomen.

 

Uit het lood

De Elisabeth Smit ligt op de bodem tegen de vaargeul van het Markermeer nabij de sluis van Muiden. Door wind, weer en water geteisterd zijn de masten de afgelopen week verder uit het lood gezakt. ‘Wij kennen de situatie’, meldt woordvoerster Patricia Troost van Rijkswaterstaat. ‘Naar onze mening vormt het schip op dit moment geen gevaar voor de schepen in de vaargeul. Wij monitoren voortdurend of er veranderingen optreden.’

Rijkswaterstaat is in gesprek met verschillende partijen om de situatie op te lossen. ‘Dit schip is wel degelijk een gevaar voor de scheepvaart’, stelt Freek van IJken van BLN-Koninklijke Schuttevaer. ‘Het staat bij ons al langer op de agenda. Probleem voor de overheden is de plaats waar het schip ligt. Valt het onder het gezag van gemeente Muiden, Rijkswaterstaat of de Provincie Noord-Holland? En daarom is er nog steeds niets gebeurd.’
‘Er varen dagelijks schepen langs en tussen de Elisabeth Smit en die schepen is vaak maar enkele meters afstand. Je moet er toch niet aan denken dat er een charterschip met passagiers aan dek langs vaart op het moment dat die mast valt.’

 

Het schip ligt tegen de vaargeul van het Markermeer nabij de sluis van Muiden. Door wind, weer en water geteisterd zijn de masten de afgelopen week verder uit het lood gezakt. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)
Het schip ligt tegen de vaargeul van het Markermeer nabij de sluis van Muiden. Door wind, weer en water geteisterd zijn de masten de afgelopen week verder uit het lood gezakt. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

Mijnenveger

Het schip is in 1939 als vissersvaartuig gebouwd op de Britse scheepswerf Heald & McKenzie in Buckie. In 1944 werd het op dezelfde werf omgebouwd tot mijnenveger en in dienst genomen bij de Koninklijke Marine. Tijdens haar diensttijd stond ze bekend onder de naam HMS MMS 54 – Hr Ms Marken.

Na de Tweede Wereldoorlog bleef de mijnenveger tot 1957 in Nederlandse dienst. Het schip werd ingezet bij mijnenveeg operaties op de Schelde. Na uitdienstneming werd de HMS MMS 54 een onderkomen voor de Zeeverkenners. Het schip lag tientallen jaren in het Merwedekanaal nabij Utrecht.

In 1977 kocht Harry Smit het schip. Hij bouwde het om tot driemaster Barkentijn en bracht het schip in 1981 in de vaart onder de naam Elisabeth Smit, een veel geziene gast op het IJssel- en het Markermeer. Sindsdien is de Elisabeth Smit 60 meter lang en 7,5 meter breed. Het schip heeft een diepgang van 2,80 meter. Harry Smit verkocht de barkentijn in 1996 aan de huidige eigenaar. Deze is woonachtig in Muiden.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.