Wie terugbladert in de geschiedenis van de Nederlandse binnenvaart komt woorden tegen als sensatie, motivatie, combinatie, vorming, verleiding en aspiratie. Als je de woorden vertaalt in het Engels lees je: Sensation, Motivation, Combination, Formation, Temptation en Aspiration. Zet daar het woord tanker voor en dan spreek je ineens over de vloot van SLK Shipping van de familie Leinenga uit Hendrik-Ido-Ambacht. Daar kan sinds vorige week nog de circa 4.200 ton metende tanker Inspiration (125 x 14,20 meter) aan worden toegevoegd.
Om nog even verder te gaan met Nederlands-Engelse les: bij de afbouw van de Inspiration was er sprake van een perfecte samenwerking tussen Galle & Roodhart Scheepsbouw, dat garant stond voor de turnkey-levering, en Asto Shipbuilding voor de afbouw… Waarbij er dus sprake is van Cooperation. Wellicht in de toekomst een geschikte naam voor een verdere uitbreiding van de vloot van SLK Shipping. Die uitbreiding, in dit geval ook ‘vernieuwing’, komt er sowieso, maar dan met de tanker Novation, die wederom in opdracht van Galle & Roodhart zal worden afgebouwd door Asto Shipyard.
Bijzondere stagiair
De Inspiration heeft zojuist een geslaagde proefvaart op het Vuile Gat achter de rug. Daardoor hebben Asto-bedrijfsleider Jan de Vries en projectmanager Stijn Buijks even tijd voor een gesprek over deze nieuwbouwtanker. Op de vraag hoe de samenwerking gedurende de afbouwperiode is verlopen is het Asto-duo eenduidig: “Die liep voortreffelijk. Klaas Leinenga is geen man die zich overal mee bemoeit, maar wel iemand die precies weet wat hij wil. Hij stelt zich open voor onze ideeën, waarbij je moet denken aan de plaatsing van een pomp of de inrichting van de machinekamers.”
“Leuk detail is dat zijn zoon Ferron, student scheeps- en jachtbouw op het STC in Rotterdam, gedurende de gehele afbouwperiode stagiair was bij Asto.” Hij heeft daardoor onder meer kunnen zien dat in het mts Inspiration twee Caterpillars C32 van 1.200 pk werden geplaatst, evenals een Verhaar-boegschroef.
Op het dek beschikt de tanker over een door DJPS geleverd dubbel leidingsysteem. Daarmee kan de tanker via de voornamelijk West-Europese rivieren en binnenwateren naar de bestemming varen met een vloeibare lading en de terugreis aanvangen met een ander product zonder daarvoor eerst te ontgassen. De Inspiration beschikt over elf stalen gecoate tanks van 380 kuub elk. De deepwell-pompen hebben een capaciteit van 100 kuub per uur. Opvallend aan boord zijn de vele rvs details, ontworpen, gefabriceerd en geïnstalleerd door Asto Shipyard.
Stille kracht
Ook Mark Roodhart van Galle & Roodhart Scheepsbouw kijkt terug op een prima samenwerking. “Klaas en Shirley zijn al zolang ze ondernemen klant en zijn inmiddels goede vrienden geworden. Het was van A tot Z een samenwerking zoals we die beiden verwacht hadden.”
“Door de ervaring van Klaas is het een voorrecht om met hem te werken, niet alleen voor ons maar ook voor alle leveranciers; ze lopen allemaal weg met Klaas. Echtgenote Shirley is van de details, de stille kracht en altijd bereid nog een extra stapje te zetten. Daarmee vormen Klaas en Shirley de perfecte combinatie.”
“De samenwerking tussen de familie en ons gaat al ver terug; de ouders van Klaas en de ouders van Shirley bouwden al nieuwe schepen via mijn compagnon Frank Galle en mijn vader Marcel.”
De samenwerking tussen Galle en Roodhart en Asto is volgens hem vanzelfsprekend
geworden. “De hoge kwaliteit en het oog voor detail past perfect bij ons en Asto maakt dit keer op keer waar. Asto-directeur Karst van der Wiel en ik spreken elkaar iedere dag, we overleggen alles en voelen elkaar feilloos aan. De samenwerking met Stijn Buijks, Jan de Vries en Erik Akkerman van Asto is zeer prettig en vergeet ook niet alle vakkundige mensen die onder hun leiding fantastisch werk leveren. Datzelfde geldt overigens voor alle onderaannemers en leveranciers”, stelt Roodhart.
Kwaliteit door vriendschap
Met hun nieuwe schip hebben Klaas en Shirley Leinenga, de naam zegt het al, de inspiratie gevonden om eens iets anders te doen, iets buiten de lintjes en de standaard. Roodhart legt uit: “Het is een schip geworden dat breed inzetbaar is, een schip dat zowel in het ARA-gebied als op de rivier goed uit de voeten kan.”
“Het compleet nieuwe ontwerp is bedoeld voor wanneer het laag water is, en dat is qua gewicht tot in detail uitgeplozen, met het staal op de juiste plaats en qua draagvermogen zo gunstig mogelijk ontworpen. Er zijn Flextunnels geplaatst om zoveel mogelijk water bij de schroeven te krijgen voor wanneer het extreem laag water is. Op 1,20 meter laadt het schip ruim 120 ton meer dan beloofd; op 1,40 meter zelfs nog meer.”
“Ook loopt het schip met weinig brandstofverbruik boven verwachting goed en is het schip zeer rustig. We zijn allemaal apetrots op dit geweldig mooie project dat afgelopen vrijdag is opgeleverd. De tekst op het bord dat is geplaatst op het relingwerk van de Inspiration, vertelt eigenlijk het hele verhaal: ‘kwaliteit door vriendschap’!”
⇒ Kijk voor meer informatie over de Inspiration op Vlootschouw.nl.
Door Jan Hoek