Donderdag 11 juli is onder grote belangstelling de Aquanautic van Vario Shipping Group gedoopt. De nieuwe tanker is een bewijs van de succesvolle schaalvergroting in de binnenvaart, zei Wim Driessen. “Wij voeren in mijn jeugd op een schip van 1.100 ton. Dat was toen een gemiddeld grote tanker. En nu past die in een van de veertien tanks van de Aquanautic!”
Rensen-Driessen Shipping heeft het casco, een ontwerp van Rommerts Ship Design,
geleverd. De imposante aanwinst van de rederij van de familie Mandemaker (Vario Shipping Group) is 135 meter lang en 22,80 meter breed. Vandaar dat ze het bij Vario Shipping Group zelf een ‘XXL-tanker’ noemen.
Het casco is gebouwd in China. Het schip beschikt over een Scheldehuid. TeamCo
Shipyard in Heusden deed de afbouw.
Intellect en stuurkracht
Het schip lag aan het Noordeinde in Hendrik-Ido-Ambacht, bij Vario Shipping Group voor de deur. Aalmoezenier Bernhard van Welzenes zegende de Aquanautic in om een behouden vaart te vragen voor het schip en de bemanning. Hij zei: “De naam ‘Aquanautic’ houdt eigenlijk in ‘vervoer over water’. En, heb ik zelf erbij gezet: ‘… is de juiste weg’.” Waarmee Van Welzenes een oude binnenvaartslogan nieuw leven inblies. Hij liet erop volgen dat het ondernemers als die achter de Aquanautic zijn die de binnenvaart vooruitbrengen: “Onbemand varen heeft grote aandacht. Toch is het de mens die intellect en stuurkracht geeft.”
De aalmoezenier zette vervolgens zijn gelegenheidsmisdienaren aan het werk: Wim Driessen en diens voorganger George Rensen visten het water uit de Noord dat Van Welzenes gebruikte als wijwater.
De doop werd verricht door Eliza Mooij, de echtgenote van Corné Mooij. Hij is een van de compagnons in Aquateam Shipping, de BV die de feitelijke eigenaar is van de Aquanautic. De andere vennoten zijn de familie Mandemaker, Wim Driessen, Twan de Goeij en Theo de Goeij.
Een goed team
Na de doop werden de gasten even verderop ontvangen (en verwend) in Restaurant KITA. Daar vertelde Wim Driessen dat de samenwerking binnen Aquateam in 2010 ontstond, met de bouw van de gelijknamige tanker. “We zijn, denk ik, een goed team. Twee jaar geleden begon het weer te kriebelen en besloten we voor deze grote tanker te gaan.”
“De Aquanautic is state-of-the-art uitgerust. De ladingtanks zijn volledig gecoat, er is een dubbel leidingsysteem aan boord en het schip beschikt over Flextunnels, Rotorswings en spudpalen. Wij geloven in dit schip, wij geloven ook in deze maat. We springen hiermee in op de toenemende vraag naar het transport van lichtere en groenere brandstoffen. Voor het transport van bijvoorbeeld methanol is dit schip in overleg met UniBarge al perfect uitgelegd. Wij zijn er alvast klaar voor.” De Aquanautic gaat exclusief voor UniBarge varen.
Wim Driessen loofde Dennis Mandemaker als ondernemer en mens: “Je hebt flink gas gegeven. Je hebt visie, durf en je begeeft je altijd in de voorhoede van de markt. Het is ook heel prettig om met jou samen te werken. Jij ziet en begrijpt het grote geheel. Je hebt een prachtige jonge tankervloot opgebouwd, je hebt topmedewerkers om je heen verzameld en hierdoor een goede en professionele organisatie neergezet.”
Daarbinnen is een speciale rol weggelegd voor de twee zoons van Dennis en Agatha Mandemaker: Mathijs en Tim. De laatste was verantwoordelijk voor de afbouw van de Aquanautic, zoals hij ook was voor de vorig jaar in de vaart gekomen Farvel. Hij is jong, wordt deze maand pas 21.
“We hebben het schip allemaal goed kunnen bekijken vanmiddag”, aldus Wim Driessen. “Ik heb van iedereen gehoord dat het er goed uitziet, perfect, af! En daar mag je trots op zijn. Jij en je broer, Mathijs, zijn uit het goede hout gesneden, dat wisten we al. Maar Tim, nogmaals: complimenten en chapeau. Jij en je broer gaan een heel goede toekomst tegemoet.” Mathijs is als afbouwcoördinator momenteel druk met de Aquariva, die volgende maand klaar zal zijn.
Doorgroeien
“Met de Aquanautic hebben we het zevende schip met Stage V-motoren aan de vloot toegevoegd”, zei Dennis Mandemaker. “Met ook nog twee schepen met nabehandeling hebben we in totaal negen schepen die voldoen aan de huidige emissie-eisen. Dit past in de toekomstvisie van de Vario Shipping Group: de vloot jong houden. Een vloot met kwalitatief goede schepen.”
“Maar ook zorgen voor een goede werksfeer, zowel aan boord als op kantoor. Dit doen we met een goede en gekwalificeerde groep mensen om ons heen. We stimuleren mensen die werkzaam bij ons zijn om zich verder te ontwikkelen en opleidingen te volgen. We hebben zo al menig matroos weten te stimuleren om door te groeien tot kapitein. Zo proberen we het werken in de binnenvaart ook aantrekkelijk te maken en te houden.”
Dennis Mandemaker bedankte UniBarge “voor het vertrouwen in Vario Shipping Group” en “iedereen die aan het schip heeft gewerkt. Alle onderaannemers die in opdracht van TeamCo hebben gezorgd dat het schip er tiptop uitziet.”
Marcel Zweers van TeamCo Shipyard bracht in herinnering dat de relatie met de familie Mandemaker al heel wat jaren teruggaat. “Van kort nadat wij gestart waren met TeamCo in Heusden. We hebben toen de afbouw verzorgd van de Cito. Kort daarna volgde de Friendship. Daarna hebben we elkaar zeker niet uit het oog verloren. De contacten zijn door de jaren heen mede door een gemeenschappelijke hobby, namelijk golf, gebleven. We gingen ook samen op vakantie, naar Lapland.”
De werfdirecteur drukte zijn dankbaarheid uit voor de afbouwopdracht van de Aquanautic. “Een mooie uitdaging, een schip met niet alledaagse afmetingen voor de binnenvaart. Een schip dat weer een mooie aanvulling is in jullie vloot.”
Marcel Zweers zei onder indruk te zijn van Tim Mandemaker. “De verantwoordelijkheid die je als afbouwcoördinator hebt, is zeer groot. Je moet je mannetje staan, weten waarover het gaat en geen onzin verkopen. Tim, je bent nog jong en als je dan al zoiets op je schouders kunt nemen… chapeau! Je bent wat mij betreft met vlag en wimpel geslaagd.”
⇒ Kijk voor aanvullende informatie over de Aquanautic op Vlotschouw.nl.
Prachtig schip
Zag het bij Wemeldinge voorbijkomen gister ,..voor de deur ,ben toen achterop gereisd naar Hansweert met de auto en hem buiten zien varen.
Zie in Tim welke ik niet persoonlijk ken in dat stuk hier boven mijn zoon die identiek ook een tanker op zn schouders heeft genomen ,wel met een andere club dat voor hem niet makkelijk was.
Kenners weten wel wat ik bedoel
Wens de familie Mandemaker en bemanning een behouden vaart.
Grote klasse aann fa Rensen/Driessen
toi toi toi
Rojastankershipping bv
R Vergouwen