- Advertentie -
- Advertentie -
HomeColumnSinds maandag hebben we één binnenvaartorganisatie

Sinds maandag hebben we één binnenvaartorganisatie

- Advertentie -

Delen

In het ASV-kamp zullen in eerste aanleg wel hebben staan juichen bij die kop op de voorkant van de Binnenvaartkrant deze week: Samenwerking bottom-up. Maar nadere bestudering leerde natuurlijk dat het bij die samenwerking niet om bodemtarieven gaat. De Engelse uitdrukking betekent dat het initiatief voor de samenwerking van onderop komt en dat de top van de organisaties gewoon moeten doen wat de leden vinden. In zekere zin trouwens exact wat de ASV het liefst zou zien, dat weet ik zeker.

Voor wat betreft de beweging naar een nieuwe configuratie van de bonden (van de zeer ervaren Arie Kraaijeveld mogen we niet meer van ‘transitie’ spreken, terwijl de halve binnenvaart zich nog steeds achter de oren krabt over wat in hemelsnaam met ‘transitie’ werd bedoeld) betekent de kop op de cover van de krant in elk geval dat de ondernemers het heft in handen hebben genomen en een werkgroep hebben gevormd, onder leiding van de bekwame Rinus de Korte. Volgens Arie Kraaijeveld is dit bedacht door Arie Kraaijeveld.
Terwijl de krant van de persen rolde – het was te laat om ze te stoppen – kwamen de voorzitters van KB en CBRB bijeen om te overleggen met leden van die werkgroep. Dat overleg ging over de NN-gelden. Je zou zeggen: wat heeft dàt er nou weer mee te maken, maar dat is gek genoeg essentieel voor de totstandkoming van wat inmiddels door Arie Kraaijeveld is omschreven als de Risa (Royal Inland Shipping Association). De ironie wil dat er ongeveer een miljoen euro beschikbaar is als werkkapitaal voor een nieuwe club en dat dat de erfenis is van die vorige poging om tot één organisatie te komen: Binnenvaart Nederland. Onder de paraplu van BN werd immers ooit een mantelcontract gesloten bij Nationale Nederlanden (NN inderdaad, in het begin dacht ik dat ze het over èn/èn hadden en dat bedoeld werd dat ook het spoor ervan moest profiteren) en daar bleef geld van over. Een leuk bedrag dat inmiddels is uitgegroeid tot een nog leuker bedrag. Dat geld was natuurlijk van de ondernemers die het hadden ingelegd als verzekeringsgeld en omdat de bonden met elkaar over straat rolden wie het geld mocht opstrijken, verdelen, uitgeven of wat dan ook mee doen, werd dit een splijtzwam die net als de toerbeurt in de tweede helft van de vorige eeuw elke poging tot eenwording bij voorbaat onmogelijk maakte. Al eerder dit jaar lieten de inleggers weten dat ze dat geld niet meer wilden hebben, maar dat het juist moest worden gebruikt voor die eenwording. Een signaal dat niet kon worden genegeerd en de rechtszaak werd opgeschort – tot volgende week. Maar dan moest er intussen wel iets gebeuren.
En dat deed het, dankzij een paar wakkere ondernemers. En nu zijn we weer een club rijker: een stichting, opnieuw onder leiding van Rinus de Korte, die het NN-geld gaat beheren.
Je zou zeggen: we wilden toch naar minder clubs maar nu komen er steeds meer. Een paar maanden geleden de BinnenvaartUnie. Die gaat een andere naam krijgen maar is een nieuwe vereniging, we hebben een nieuwe werkgroep van Varende Ondernemers van KB en CBRB en nu is er ook een nieuwe stichting. Het lijkt verwarrend, maar niet voor niets ligt de verantwoordelijkheid van de stichting en de werkgroep in de handen van één man. En voorheen de BinnenvaartUnie is een samensmelting van vijf organisaties: KB, RKSB, R&IJ, CBOB en ONS.
De werkgroep is nadrukkelijk ‘tijdelijk’ en plaveit het pad om de NN-stichting de eenwording te laten realiseren. Als straks die ene organisatie – de Risa, of hoe ze ook mag heten – is gerealiseerd, dan zal maandag 10 oktober 2011 misschien niet de geboortedatum zijn, maar dan toch zeker het moment van conceptie. Misschien geen reden voor een feestje maar wel lekker.

Michel Gonlag

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -