De eerste vizierschuif van het stuwcomplex in Driel wordt vervangen. De afgelopen maanden gebeurde dat al met de eerste schuif van het stuwcomplex in Amerongen. Ze wegen per stuk 270 ton en hebben een diameter van 48 meter.

De werkwijze is gelijk aan die in Amerongen werd toegepast. Voordat de oude vizierschuif uit stuw Driel verwijderd kan worden, is het noodzakelijk eerst weer het tijdelijke keermiddel te plaatsen. Omdat de maten van alle stuwen hetzelfde zijn, kan het tijdelijk keermiddel, dat eerder in Amerongen werd gebruikt, ook in Driel dienst doen. En volgend jaar ook bij de vervanging van de eerste vizierschuif van stuw Hagestein.

 

Tijdelijke schuif

Tijdens de werkzaamheden, die enkele weken duren, neemt het tijdelijk keermiddel de functie van de stuw in Driel, het keren van het water, over. Dat is belangrijk voor zowel voldoende zoetwatertoevoer via de IJssel naar het IJsselmeer als voor voldoende waterpeil voor de scheepvaart op de IJssel, Nederrijn en Lek.

Na het plaatsen van het tijdelijk keermiddel aan de binnenzijde van de noordelijke vizierschuif, wordt de oude vizierschuif, nadat hiervan de kabels zijn losgekoppeld, gedemonteerd en met een hijskraan in drie delen uit de betonnen constructie getild. Met dezelfde kraan wordt daarna, ook weer in drie delen, een nieuwe vizierschuif ingehesen. Vervolgens wordt ook de aandrijving van de vizierschuif in de machinekamer vervangen. Als de nieuwe vizierschuif weer functioneert, verwijdert RWS het tijdelijk keermiddel. De planning is dat dat eind oktober kan.

 

Totale renovatie

De totale renovatie van de drie stuwcomplexen bestaat uit het vervangen van technische installaties en beweegbare delen van stuwen en sluizen, het repareren van de betonconstructies in sluizen en stuwen, het geschikt maken van de sluizen voor zwaardere schepen en het schilderen van de complexen. Ook realiseert Rijkswaterstaat in Amerongen een centraal bedieningsgebouw van waaruit het de drie stuwcomplexen vanaf 2019 zal bedienen.

Siemens Nederland voert het project, samen met consortiumpartners BSB Staalbouw en DIMCO, in opdracht van Rijkswaterstaat uit. De renovatie is naar verwachting eind 2019 afgerond.

 

Stuwkanaal gesloten voor scheepvaart

Het stuwkanaal van het complex blijft tijdens de vervanging van een vizierschuif volledig gesloten voor alle scheepvaartverkeer. Scheepvaartverkeer moet in deze periode gebruikaken van de naastgelegen sluis.

(foto Rijkswaterstaat Fotografie/Thea van den Heuvel)

Dit geldt ook in periodes van hogere waterstanden wanneer de vizierschuiven geopend zijn. Tijdens de vervanging van een vizierschuif is er te weinig ruimte voor schepen om elkaar in het stuwkanaal veilig te passeren. Er is dan slechts één poort, in plaats van twee, beschikbaar. Daarnaast liggen er diverse werkschepen in het stuwkanaal en nabij de stuw waardoor de ruimte beperkt is.

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.