- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKiellegging voor nieuwe reddingbootklasse KNRM

Kiellegging voor nieuwe reddingbootklasse KNRM

- Advertentie -

Delen

In opdracht van de KNRM worden de komende jaren twaalf nieuwe 7,50 meter lange reddingboten gebouwd. De Chaterina D is de eerste boot van een nieuwe klasse, die in 2023 in de vaart komt.

De reddingboot vervangt de Atlantic 75-klasse, die de KNRM nu vooral op de Waddenzee en het IJsselmeer inzet. De naam van de boot is bepaald door de schenkers, die ook de kiel legden bij de start van de bouw op 27 januari.

RIB

Voor deze reddingbootklasse van 7,50 meter wordt voor het eerst een aluminium romp gebruikt. Het ontwerp daarvoor werd gemaakt door Palfinger uit Harderwijk. De constructie omvat ook de zitplaatsen voor de bemanning en de console waarin alle navigatie- en communicatieapparatuur is verwerkt.

Op de romp komt een opblaasbare rubber rand, waardoor de boot een ‘rigid inflatable boat’ (RIB) wordt, zoals vrijwel alle KNRM-reddingboten zijn. De voortstuwing gebeurt met twee buitenboordmotoren van 115 pk.

Traditiegetrouw werd bij de kiellegging een muntje in de kiel gelast bij de scheepsbouwer Bouw en Techniek in Dronrijp. Die bouwt de romp voor Palfinger. Deze traditie wenst de bouwers en de bemanning van het vaartuig een behouden vaart toe.

Naamgevers

De afbouw vindt plaats bij Palfinger Marine in Harderwijk. De eerste, de Chaterina D. kan gebouwd worden dankzij een schenking aan de KNRM door Chaterina Hollenga en Dick Veen.

Bij de KNRM is het gebruikelijk dat de naamgeving van de reddingboot aan de schenking is verbonden. Schenkers bij leven worden altijd nauw betrokken bij de bouw van hun reddingboot. Vandaar dat de schenkers ook de kiellegging verrichtten. Voor de volgende elf reddingboten van deze klasse hebben al zeven schenkers toegezegd de bouw te bekostigen. Ook zij mogen de naam van ‘hun’ reddingboot bepalen.

Vlootvernieuwing

Aan de bouw is twee jaar van voorbereiding voorafgegaan. Er is gekozen voor aluminium, dat beter recyclebaar is dan het polyester van de oude generatie boten. De motoren zijn 4-taktmotoren, die stiller zijn, zuiniger en minder CO2 uitstoten. De ergonomie is aangepast aan de lichaamsbouw van de huidige bemanningsleden; die zijn vergeleken met veertig jaar geleden een stuk langer.

Het grote vlootvernieuwingsplan waar deze reddingboot deel van uitmaakt heeft jaren van overleg en onderzoek gekost. Behalve de 12 reddingboten van de Chaterina D-klasse, moeten de komende vijftien jaar nog zo’n zestig reddingboten worden gebouwd ter vervanging van de huidige vloot.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -