- Advertentie -
- Advertentie -
HomeScheepvaart en scheepsbouw in de knel tijdens renovatie Papendrechtsebrug

Scheepvaart en scheepsbouw in de knel tijdens renovatie Papendrechtsebrug

- Advertentie -

Delen

Het beweegbare deel van de Papendrechtsebrug in de N3 is in 2026 aan vervanging toe. Schepen hoger dan 12,90 meter kunnen vanaf juni dat jaar ruim veertien maanden lang maar één keer per maand de brug passeren.

Rijkswaterstaat heeft de plannen maandag 26 mei bekendgemaakt. Om de grootschalige renovatie uit te voeren gaat de brug vanaf juli 2026ruim negen maanden dicht voor het wegverkeer. Voor fietsers en voetgangers wordt een pont ingezet.

Omvaren niet mogelijk

In samenwerking en afstemming met regionale bestuurders en met de maritieme sector, zo stelt Rijkswaterstaat, is gekozen voor een uitvoeringsmethode waarbij scheepswerven in de Drechtsteden – weliswaar beperkt – toch bereikbaar blijven. “Met gemiddeld één brugdraai per maand is een middenweg gevonden om de hinder voor weg- en scheepvaartverkeer zo eerlijk mogelijk te verdelen.”

De brug is van groot belang voor het weg- en fietsverkeer tussen Dordrecht en Papendrecht en voor de hoge schepen van de grote scheepsbouwers in de regio. De brug is een grote barrière over de Beneden-Merwede; er is geen omvaarroute.

Tijdens de renovatie wordt de vaarweg beperkt opengesteld voor de scheepvaart. Vanaf de start van de renovatie op 22 juni 2026 is de vaarweg zes weken afgesloten voor de hoge scheepvaart: hoger dan 12,90 meter. Daarna zorgt Rijkswaterstaat tot en met 31 augustus 2027 dat hoge vaartuigen ongeveer één keer per maand de Papendrechtsebrug kunnen passeren.

Enorme impact

“Rijkswaterstaat begrijpt dat de renovatie van de Papendrechtsebrug een enorme impact heeft op de gebruikers van de brug”, zei Ronald Nomes, hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid, bij de presentatie van de planning.

“De hoge scheepvaart wordt flink beperkt en moet zijn hele bedrijfsvoering aanpassen. Omrijden voor het wegverkeer op de toch al drukke A15 en A16 zal voor extra reistijd zorgen en ook fietsers krijgen te maken met oponthoud. En we moeten de komende jaren nog meer bruggen en tunnels in de Drechtsteden aanpakken om ze klaar te maken voor de toekomst. Daarom vragen we inwoners en bedrijven om begrip en medewerking om de regio bereikbaar te houden.”

Pontons

Bij de start van de renovatie wordt de klep van de brug eruit gehesen en wordt het dak van de brugkelder eraf gehaald. Daarna worden alle beweegbare delen in de kelder en de bijbehorende systemen voor de bediening, besturing en bewaking van de brug vervangen. Ook de kelderwanden moeten versterkt worden.

Daarnaast moet de pijler waarop de brug rust, versterkt worden. Hiervoor liggen pontons in de vaarweg waardoor deze niet toegankelijk is voor de scheepvaart. Een keer per maand wordt de vaarweg vrijgemaakt om schepen te laten passeren.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -