- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsScheepseigenaar ziet (brandstof)kosten stijgen

Scheepseigenaar ziet (brandstof)kosten stijgen

- Advertentie -

Delen

Vier jaar lang daalden de kosten voor binnenvaartondernemers. In 2017 stijgen ze voor het eerst weer. Het zijn vooral de hogere brandstofprijzen die vervoer over water duurder zullen maken. Dat heeft Panteia becijferd. Die presenteerde 14 februari de geactualiseerde kostenrapportages, zoals het onderzoeksbureau elk jaar doet in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart.

“De belangrijkste oorzaak van deze kostenstijging is de hogere brandstofprijs. Het afgelopen jaar liet juist nog lagere kosten zien, ook dit ingegeven door vooral lage brandstofprijzen. Hierdoor is er ook een grote variëteit in de kostenontwikkeling te zien: de kosten van schepen met veel vaaruren worden sterker beïnvloed door brandstofprijzen.“ Aldus Panteia. Daar is het aandeel van brandstof in de totale exploitatiekosten immers groter. Bijvoorbeeld in de tankvaart en de duwvaart.

 

Hogere onderhoudskosten

De kostendaling was in 2016 tussen de 0,6 en 0,7 procent ten opzichte van 2015. In de  zand- en grindvaart – die onderzoekt Panteia op verzoek van het CBRB altijd apart – was het zelfs 1,9 tot 3,8 procent.

De brandstofprijzen daalden in 2016  met 13,3 procent en de rentelasten met gemiddeld 11,4 procent. .Daartegenover stonden ook stijgende kostencomponenten. Zoals reparatie- en onderhoudskosten (2,0 procent) en arbeid (1,5 procent). De verzekeringskosten bleven gelijk.

panteia-brandstofprijzen

Stijgingen tot 7,1 procent

In 2017 voorziet Panteia een stijging van de exploitatiekosten: de kostenindex varieert tussen de +2,6 en +7,1 procent, afhankelijk van het type reis en schip. In de zand- en grindvaart wordt voor het komende jaar een kostenstijging verwacht tussen de 3,1 en 5,1 procent. Maar de huidige brandstofprijzen liggen al hoger dan het gemiddelde dat voor dit jaar voorzien wordt; dus de stijging zou ook nog groter kunnen uitvallen.

“Schepen met veel vaaruren kennen de grootste stijging door het grote aandeel van brandstofkosten in de totale exploitatiekosten. Daar komt nog bij dat de arbeids- en onderhoudskosten zullen stijgen. Enkel de kapitaalkosten zullen dalen als gevolg van de opnieuw lagere rentes die verwacht worden (-3,6%).”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -