- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsScheepsbouwsector houdt dapper stand

Scheepsbouwsector houdt dapper stand

- Advertentie -

Delen

Ondanks het zware economische klimaat waren de prestaties van de Nederlandse scheepsbouw en de maritieme toeleveranciers redelijk goed in 2011. Dat stelt Scheepsbouw Nederland. Volgens de brancheorganisatie hebben de aangesloten bedrijven “zich staande weten te houden in een zeer competitieve wereldmarkt”.

De resultaten in de nichemarkten van werkschepen, waterbouw, offshore support en grote jachten waren stabiel. “Opvallend is de snelle opkomst van de nieuwe markt voor onderhoud aan windmolenparken op zee. Nederlandse werven spelen flexibel in op de bijzondere behoeften van deze markt. De markt voor kust- en binnenvaart toonde geen herstel in 2011, vooral door het gebrek aan financieringsmogelijkheden.”

Willekeurige Afschrijving
“Het behouden en versterken van onze positie vraagt om actie. Scheepsbouw Nederland streeft naar voortzetting van de crisismaatregel van de Willekeurige Afschrijving, die in 2011 veel orders mogelijk gemaakt heeft. Ook wordt blijvend ingezet op handhaving van een gelijk speelveld in Europa.”

(archieffoto MG Redacties)

Nederland volgde het voorbeeld van andere scheepsbouwlanden door de Subsidieregeling Innovatieve Zeescheepsbouw met een jaar te verlengen. Mede op verzoek van Scheepsbouw Nederland is de Europese Commissie een onderzoek gestart naar het Spaanse Tax Lease-systeem, dat in de ogen van de Nederlandse werven de Spaanse concurrenten op oneerlijke wijze bevoordeelt.

Omzet: 6,2 miljard euro
De Nederlandse scheepsbouwcluster was in 2011 goed voor een omzet van 6,2 miljard euro. In 2010 was dat nog 7,2 miljard euro. De sector is goed voor ruim 30.000 banen (voltijds). Dat waren er in 2010 meer: 33.000.
In totaal zijn vorig jaar 116 zeegaande schepen opgeleverd (2010: 141). De orderintake betrof 83 schepen (2010: 67) met een waarde van 1,3 miljard euro. Het exportaandeel bedroeg 61 procent.

Maritieme toeleveranciers
De maritieme omzet van de circa 750 Nederlandse maritieme toeleveranciers bedroeg in 2011 circa 3,3 miljard euro (2010: 5 miljard euro). De totale werkgelegenheid in de Nederlandse maritieme toelevering is bijna 18.000 voltijds arbeidsplaatsen (2010: 20.000 fte). Bij reparatie, conversie en onderhoud bedroeg de omzet 487 miljoen euro (2010: 420 miljoen euro).

Kleine scheepsbouw
In 2011 werden 110 schepen (2010: 130 schepen) met een totale waarde van 510 miljoen euro (2010: 515 miljoen euro) opgeleverd. In 2011 zijn 22 superjachten opgeleverd (2010: 30) met een waarde van 702 miljoen euro. De orderportefeuille betrof eind december 61 superjachten met een waarde van bijna 2 miljard euro.

Nieuwe landen
De scheepsbouw in de wereld werd in 2011 gekenmerkt door een relatief hoog niveau van opleveringen, maar ook teruglopende nieuwe orders op vooral de markten voor ladingvervoerende scheepstypen en afnemende orderportefeuilles. “De drie grote scheepsbouwlanden, Japan, Korea en China, zien hun orders voor vrachtschepen dermate teruglopen dat ze zich in toenemende mate ook richten op versterking van activiteiten op het gebied van offshore en speciale schepen. Hierbij zijn alle drie landen in grote mate afhankelijk van ontwerpen en apparatuur geleverd door westerse specialisten, waaronder ook vele Nederlandse partijen. De Nederlandse scheepsbouw en toeleverende sector is in toenemende mate deel van het wereldwijde cluster en kiest daar strategische nichemarkten die aansluiten bij de specifieke Nederlandse expertise.” Aldus Scheepsbouw Nederland.
De vereniging ziet naast Japan, Korea en China en de scheepsbouw in Europa en Amerika, nieuwe landen op de wereldmarkt toetreden, zoals Brazilië, Rusland, India, de Filippijnen, Vietnam, maar ook kleinere landen als Bangladesh en Maleisië. “De capaciteit in de wereldwijde scheepsbouw is inmiddels een factor groter dan de verwachte nieuwbouwvraag.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -