Op 11 juli informeerde staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat de Tweede Kamer over de evaluatie van de Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS). Ze meldt dat de looptijd van deze subsidieregeling met drie jaar wordt verlengd.
Dat is zeer goed nieuws voor de Nederlandse maritieme maakindustrie, reageert Netherlands Maritime Technology. “Zo wordt namelijk ook de komende drie jaar een financiële impuls gegeven aan de verdere verduurzaming van de scheepvaart.”
Risico
De brancheorganisatie is als belangenbehartiger van de scheepsbouwers en toeveleranciers nauw betrokken geweest bij de evaluatie van de SDS-regeling. “Deze inspanningen hebben er mede toe geleid dat de regeling nu voor meerdere jaren is verlengd”, aldus NMT.
De Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw heeft tot doel de marktintroductie te bevorderen van duurzame innovaties in de scheeps(om)bouw en op offshore-constructies. Scheepswerven lopen een risico bij de ontwikkeling van maritieme innovaties: werken ze in de praktijk wel goed en zijn scheepseigenaren bereid ervoor te betalen? Door gebruik te maken van de SDS-subsidie kunnen zij deze risico’s verkleinen.
Zekerheid
De SDS-regeling bestaat al langer, maar werd telkens voor één jaar verlengd, en dan alleen dankzij amendementen van de Tweede Kamer. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft de voor- en nadelen van de regeling nu uitvoerig geanalyseerd.
NMT heeft daar aan meegewerkt. Daarnaast heeft de brancheorganisatie samen de Kamerleden Eppo Bruins (ChristenUnie) en Hayke Veldman (VVD) “het belang van een structurele verlenging voor maritieme bedrijven continu onder de aandacht gebracht in de Tweede Kamer”.
Nu de regeling voor meerdere jaren gaat gelden, biedt dat de maritieme sector volgens NMT meer zekerheid over de beschikbare subsidie en dat “komt de inhoudelijke kwaliteit van de aanvragen ten goede”.