In 2017 begon de wereldwijde scheepsbouw zich voorzichtig te herstellen, vooral in de laatste maanden van het jaar. Dat blijkt uit de cijfers die Netherlands Maritime Technology 23 mei presenteerde. “Dat mocht ook wel na het dramatische jaar 2016”. Stelde de brancheorganisatie. “Het nieuw bestelde tonnage aan zeeschepen in 2017 was ruim twee keer zoveel als in 2016.”
“We mogen trots zijn op wat onze scheepsbouw, ondanks alle uitdagingen, heeft binnengehaald aan orders in 2017”, zei voorzitter Bas Ort. “Een van de weinige grote orders uit de wereldwijde offshoremarkt, de sterkste cutterzuiger ooit, diverse andere baggerschepen én het eerste zeegaande cruiseschip in jaren. En ook de recordbrekende megajachten die in 2017 het licht zagen, de vele tientallen kleine snijkopzuigers die geëxporteerd werden, de vloot viskotters die in aanbouw was en de rap oplopende orderboeken in de binnenvaart.”
Alleen Europese scheepsbouw boekte meer orders
Ondanks de aantrekkende markt waren er nog bij lange na niet genoeg opdrachten om alle werven te vullen, aldus NMT. “Resultaat: de orderboeken liepen nog verder terug en diverse werven kwamen in de problemen. Vooral in China en Zuid-Korea werden de gevolgen duidelijk zichtbaar. De Europese scheepsbouw liet als enige een stijging in het orderboek zien.”
Hoewel het totale personeelsbestand van scheepswerven en maritieme toeleveranciers nog daalde in 2017 (circa 3 rpocent), werden tegelijk diverse bedrijven in de sector verrast door een plotseling herstel van de vraag. Ondanks het begin van herstel in 2017 was er over het geheel nog steeds sprake van een omzetdaling van zo’n 5 procent van 7,3 naar 6,9 miljard euro voor werven en toeleveranciers samen.
Verduurzaming biedt kansen
“De enige mogelijkheid om in de wereldwijde scheepsbouw overeind te blijven is constante innovatie en aandacht voor een eerlijk internationaal speelveld”, zei Bas Ort. “NMT zette zich daarom in 2017 volop in om weer een subsidieregeling voor innovaties op nieuwe schepen van de grond te krijgen. Zij blijft zich inzetten voor een level playing field, zowel buiten als ook binnen Europa.”
Tegelijkertijd zien ook steeds meer bedrijven dat Nederland in de positie is om internationaal een van de koplopers te worden in de verduurzaming van de scheepvaart, signaleert de NMT. De in het regeerakkoord aangekondigde Green Deal tussen de sector en de rijksoverheid kan daarbij helpen.
Bas Ort: “De komende jaren wordt er allerlei regelgeving op milieugebied voor de scheepvaart van kracht en onze scheepswerven en maritieme toeleveranciers staan met innovatieve oplossingen klaar om schepen en techniek te leveren die aan de strengste eisen voldoen. Om ook op dit onderwerp een level playing field te behouden, zal samenwerking tussen overheid, reders en toeleveranciers nodig zijn om deze uitgesproken ambitie mogelijk te maken.”