- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRotterdamse haven: 2015 was “uitzonderlijk veilig” jaar 

Rotterdamse haven: 2015 was “uitzonderlijk veilig” jaar 

- Advertentie -

Delen

Voor het eerst sinds 2007 nam het aantal schepen in de Rotterdamse haven toe. In 2015 kwamen 29.122 zeeschepen aan, tegen 29.014 in 2014. Maar het is nog al tijd veel minder dan pakweg tien jaar geleden. In 2007 arriveerden er nog 37.097 zeeschepen. Het aantal significante ongevallen daalde het afgelopen jaar van 12 naar 7. Bij 3 daarvan waren pleziervaartuigen betrokken.

Dit maakte (rijks)havenmeester René de Vries donderdag 25 februari bekend tijdens de presentatie van de nautische jaarcijfers. Dat gebeurde in het World Port Center, het hoofdkantoor van het Havenbedrijf Rotterdam.

De Vries benoemde 2015 als “uitzonderlijk veilig”. Hij belichtte verder onderwerpen als waterverontreinigingen, havenbeveiliging, beveiliging van de terminals, vluchtelingenproblematiek en vaarsnelheid. De Vries bleef extra stil staan bij de voor- en nadelen van de verbeterde nautische informatievoorziening: “Steeds makkelijker informatie uitwisselen is goed voor de doorvoersnelheid van ladingstromen, maar het vraagt ook wat van de digitale weerbaarheid van de gebruikers van de haven en die krijgt in 2016 extra aandacht!”

 

Digitale haven

Het afgelopen jaar is in internationaal hard gewerkt aan de verbetering van de nautische informatie. Zo zijn standaarden vastgesteld voor dieptes en toelatingsbeleid. Deze standaarden wordt nu digitaal toegankelijk gemaakt in het Avanti-project.

Dezelfde standaarden zijn ook nodig voor getijde-informatie: het Dynar-project. Dynar geeft aan de hand van actuele dynamische informatie onder andere advies over de mogelijke diepgang voor vertrekkende en aankomende schepen.

Dan is er ook nog Pronto: het communicatieplatform voor de havengemeenschap. Dat helpt agenten en andere operators helpt de planning van diensten aan schepen. Pronto brengt alle tijden van services aan het schip (zoals loodsdienst, bunkers, roeiersdiensten, ladingafhandeling) samen op één tijdbalk. Het delen van deze informatie verbetert de veiligheid en efficiëntie van elke dienst, legde De Vries uit, en leidt tot een vlottere port call.

 

Parallel daaraan is ook Portbase met een nieuwe service gekomen: Melding Schip 2.0. Daarmee kan een agent veel eenvoudiger schepen aanmelden in Rotterdam. Deze service is ontwikkeld met de havenmeesters van Rotterdam en Amsterdam, de Douane en het bedrijfsleven.

 

foto: Havenbedrijf Rotterdam

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -