De haven van Rotterdam heeft dit jaar in de eerste negen maanden 0,3 procent meer overgeslagen dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de containers zitten weer in de lift.
‘Op een enkel segment na doet de haven het vrij goed. Vooral de toename van containers met 4 procent is opvallend. Vanaf maart gemiddeld zelfs 6 procent.’ aldus Allard Castelein, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam.
Hij verbindt er conclusies aan: ‘Het maakt nog eens duidelijk dat we de nieuwe terminals op Maasvlakte 2 hard nodig hebben om verder te groeien.’
Ook de toename van de overslag van overig stukgoed met maar liefst 31 procent springt in het oog. Echter vooral de minerale olieproducten blijven met -11 procent behoorlijk achter ten opzichte van vorig jaar.’
Nat massagoed
Ruwe olie (+2 procent) zit iets boven het niveau van 2013 – dat overigens laag was. Europese raffinaderijen kennen een lage bezettingsgraad door de gekrompen vraag naar sommige olieproducten en de stevige concurrentie op de wereldmarkt.
Minerale olieproducten (-11 procent) en overig nat massagoed (-9 procent), vooral grondstoffen voor de chemie, blijven duidelijk achter. De oorzaken zoekt Rotterdam in de moeilijke positie van de chemie in Europa, lagere (re-)export van stookolie naar het Verre Oosten, de beperkte economische groei in Europa en toenemende concurrentie door ingebruikname van nieuwe terminals in andere havens. Met name Antwerpen zit Rotterdam dwars. Daar groeit het nat massagoed wel.
De overslag van LNG is in omvang nog beperkt maar wel meer dan verdubbeld (+137 procent). Het gaat vooral om in Scandinavië geproduceerd gas dat via Rotterdam zijn weg naar de wereldmarkt vindt.
Droog massagoed
Binnen het segment droog massagoed is de overslag van ijzererts en schroot gedaald (-5 procent) door onderhoud van een grote hoogoven in Duitsland en daling van het transhipment-volume. De overslag van kolen is toegenomen (+6 procent) door het verschuiven van aanvoer van cokeskolen voor hoogovens in Duitsland vanuit andere havens naar Rotterdam, het opstarten van nieuwe kolencentrales in Duitsland en het proefdraaien van de nieuwe centrales op de Maasvlakte. De toename van energiekolen werd afgevlakt door de opwekking van duurzame energie in de zomermaanden.
De overslag van agribulk is met ruim een kwart toegenomen, onder andere door meer import van soja en meer export van tarwe. De overslag van overig droog massagoed nam toe (+7 pricent). Het gaat onder andere om materialen voor de bouw, grondstoffen voor de industrie en biomassa.
(archieffoto Tekst & Toebehoren)
Containers en breakbulk
De overslag van containers nam toe met 4 procent. Een goede plus als bedacht wordt dat de congestie bij ECT deze zomer nadelig uitpakte: een aantal zeeschepen week uit naar Antwerpen.
De eerste twee maanden van het jaar bleef de containeroverslag nog achter. In de periode van maart tot en met september is de overslag gemiddeld echter 6 procent hoger dan vorig jaar. ‘Het voorzichtige economisch herstel is de belangrijkste oorzaak van deze positieve cijfers’, is de verklaring van het HbR.
Uitgesplitst groeide uit het deepsea-segment het meest: 6 procent. Feederverkeer daalde met 2 procent; Shortsea ging 4 procent omhoog.
De overslag van lading uit het Verre Oosten liet, mede door het omleiden van schepen naar Antwerpen, in het derde kwartaal een kleine dip zien, terwijl lading van en naar Noord- en Zuid-Amerika toenam.
In 2013 verloor Rotterdam feederlading voor het Baltisch gebied aan Hamburg. Die is nu weer grotendeels terug in Rotterdam vanwege congestie in Hamburg, maar ook doordat rederijen vooruitlopend op de opening van terminals op Maasvlakte 2 lading naar Rotterdam verschuiven. De sterke Britse economie is grotendeels verantwoordelijk voor de groei van het shortsea-vervoer.
Roll-on/roll-off
Ook het roll-on/roll-off verkeer nam toe door de opleving van de Britse economie: 8 procent meer. Overig stukgoed, een segment waar de haven sterk op inzet omdat het relatief veel toegevoegde waarde oplevert, nam zeer fors toe: +31 procent. Dat kwam onder andere doordat meer staal de haven passeerde en meer lading voor de offshore-industrie werd overgeslagen.