Watertaxi Rotterdam heeft met de MSTX 22 de allereerste waterstofwatertaxi. De doop vond 29 augustus plaats. Het vaartuig is dit weekend een van de blikvangers tijdens de Wereldhavendagen. De MSTX22 gaat volgend jaar pas meedraaien in de dienstregeling, als in Rotterdam voldoende waterstof gebunkerd kan worden.
De 12-persoons watertaxi is ontwikkeld door SWIM, een samenwerkingsverband van Watertaxi Rotterdam, maritiem innovator Flying Fish, waterstof-/brandstofcelfabrikant zepp.solutions uit Delft, en het Rotterdamse bureau Enviu dat aan duurzame en maatschappelijke bedrijven bouwt.
“De waterstofwatertaxi is het bewijs dat er nu al concrete oplossingen bestaan in de transitie naar schoon vervoer over water”, zegt projectleider Maarten Fonteijn van Enviu. “We kunnen onze technologie nu ook in grotere vermogens en aan andere partijen leveren, om te beginnen in de haven van Rotterdam.”
Koploper in de wereld
Havenbedrijf Rotterdam, energiebedrijf Uniper en Shell investeren in productiefaciliteiten voor groene waterstof op de Maasvlakte. Shell verwacht in 2023 de eerste fabriek voor waterstof te openen. Havenbedrijf Rotterdam en Uniper willen in 2024, eveneens op de Maasvlakte, een tweede waterstoffabriek operationeel hebben.
President-directeur Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat Rotterdam in 2030 op dit front “koploper in heel de wereld” zal zijn. Het past in Casteleins strategie om Rotterdam met digitalisering en schone energiebronnen als beste ‘slimme’ en duurzame haven aan de mondiale top te houden. “Er is hier zo veel kennis en durf samengebundeld: als wij het niet kunnen, wie dan wel?”
Primeur
“Heel mooi om te zien hoe Rotterdamse ondernemers voortvarend aan de slag zijn met de energietransitie in onze stad. Echt een primeur voor Rotterdam”, zei wethouder Chantal Zeegers (Klimaat, Bouwen en Wonen). Zij doopte de MSTX22.
De waterstofwatertaxi past in de beslissing van Watertaxi Rotterdam om de hele vloot te verduurzamen. Er varen al zes elektrische vaartuigen. “Wij hebben onszelf ten doel gesteld om onze gehele vloot voor 2030 zero-emissie te maken”, zegt mede-eigenaar Daan van der Have. “Dat is voor onze snelle schepen, die genoeg energie bij zich moeten hebben om onafgebroken minimaal zes uur per dag te kunnen varen, een grote opgave. Om die reden hebben we samen met Enviu het plan opgevat een op waterstof aangedreven watertaxi te ontwikkelen. Dat is nu gelukt, en we hopen er een grote stap mee te zetten naar de volledige transitie van onze vloot.”