“Accu’s vergroten brandgevaar op zee”

0
“We hebben al een aantal incidenten gezien.” (foto AGCS)

Brand aan boord van schepen blijft een van de grootste veiligheidsproblemen voor de zeescheepvaart. Dat komt naar voren uit een nieuw rapport van de maritieme verzekeraar Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS). “De potentiële gevaren die het vervoer van lithium-ion accu’s met zich meebrengt als ze niet correct worden opgeslagen of behandeld, maken deze zorgen alleen maar groter, en we hebben al een aantal incidenten gezien”, aldus kapitein Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting bij AGCS.

Lithium-ion batterijen hebben volgens de verzekeraar een steeds grotere impact op de veiligheid van de zeescheepvaart. Zoals blijkt uit een aantal branden op schepen zoals roll-on roll-off (ro-ro) autoschepen en containerschepen.

Khanna: “Bedrijven moeten er alles aan doen om robuuste preventiemaatregelen te implementeren, te ontwikkelen en te volgen, gezien de groeiende populariteit van elektrische voertuigen betekent dat er in de toekomst veel meer voertuigen met lithium-ion accu’s over zee zullen worden vervoerd.”

Gevaren in beeld

Het rapport Lithium-ion batterijen: Fire risks and loss prevention measures in shipping benoemt vier belangrijkste gevaren: brand, explosie, thermisch op hol slaan en toxische gassen. De meest voorkomende oorzaken van deze gevaren zijn volgens AGCS ondermaatse fabricage van batterijcellen, overladen van de batterijcellen, te hoge temperatuur door kortsluiting en beschadigde batterijcellen, die onder meer het gevolg kunnen zijn van slechte verpakking en behandeling of het verschuiven van de lading op ruwe zee doordat die niet goed is vastgezet.

Moeilijk te blussen

“Batterijen zijn niet alleen een potentiële oorzaak van brand als ze beschadigd, overladen of aan hoge temperaturen blootgesteld worden, ze kunnen ook andere oorzaken van brand op zee verergeren en zijn moeilijk te blussen omdat ze dagen of zelfs weken later opnieuw kunnen ontbranden”, aldus Khanna.

De nadruk moet in de eerste plaats liggen op verliespreventie. AGCS pleit ervoor dat zeevarenden een opleiding krijgen in brandbestrijding bij Li-ion batterijen. Ook moet er gecontroleerd worden of de laadstatus van batterijen optimaal is voor het vervoer en of alle voertuigen goed zijn vastgemaakt om te voorkomen dat ze tijdens het vervoer verschuiven. “Tijdens het vervoer is alles wat kan helpen bij vroegtijdige detectie van cruciaal belang, met inbegrip van bewaking/brandrondes en het gebruik van thermische scanners, gasdetectoren, hitte-/rookdetectoren en CCTV-camera’s.”

Aanbevelingen

In het rapport wordt ook de aandacht gevestigd op maatregelen die kunnen helpen bij de veilige opslag van Li-ion-batterijen in magazijnen, waarbij wordt opgemerkt dat grootformaatbatterijen, zoals die in elektrische voertuigen worden gebruikt, sneller ontbranden in een magazijnbrand dan kleinere batterijen die in smartphones en laptops worden gebruikt.

De aanbevelingen omvatten onder meer het opleiden van personeel in de juiste verpakkings- en behandelingsprocedures, het opstellen van een noodplan om beschadigde/oververhitte batterijen aan te pakken, een risicobeheersingsplan om de ontvangst, opslag, verzending en supervisie van verpakte Li-ion-batterijen te beheren, het voorkomen van de blootstelling van batterijen aan hoge temperaturen, het zorgen voor scheiding van andere brandbare materialen en de onmiddellijke verwijdering van beschadigde of defecte Li-ion-batterijen.

Incidentenrecord

“Als de maritieme sector haar incidentenrecord met betrekking tot het vervoer van lithium-ion batterijen wil verbeteren, moeten alle betrokken partijen in de toeleveringsketen begrijpen welke gevaren er zijn, wat de meest voorkomende oorzaken zijn en welke problemen gepaard gaan met het vervoer”, aldus kapitein Randall Lund, Senior Marine Risk Consultant bij AGCS en een van de auteurs van het rapport.

 

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.