- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRondvaart viert feest: Raad van State fluit Amsterdam terug

Rondvaart viert feest: Raad van State fluit Amsterdam terug

- Advertentie -

Delen

Het nieuwe vergunningstelsel voor de rondvaartbedrijven in Amsterdam is afgeschoten. De gemeente is weer teruggefloten door de Raad van State. Die vernietigt de overgang van voor onbepaalde tijd verleende vergunningen naar tijdelijke. Amsterdam moet nu met ander beleid komen voor de passagiersvaart in de binnenstad.

De afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 25 september een streep gezet door de besluiten van de gemeente Amsterdam om exploitatievergunningen die voor onbepaalde tijd waren verleend te wijzigen naar vergunningen voor bepaalde tijd.

Maximum

De gemeente mag om veiligheidsredenen wél een maximum stellen aan het aantal vergunningen voor passagiersvervoer op de Amsterdamse binnenwateren, aldus de Raad van State. Maar dan moet ze wel goed motiveren dat de maatregelen die ze neemt “geschikt en noodzakelijk” zijn – en dat heeft de gemeente niet gedaan.

“Bovendien zijn de gevolgen van de wijzigingsbesluiten onevenredig bezwarend voor met name kleine reders. Als de gemeente wil vasthouden aan een maximaal aantal vergunningen, dan zal ze opnieuw beleid moeten vaststellen waarbij de maatregelen die zij zal nemen goed zijn gemotiveerd en deze niet zullen leiden tot onevenwichtige resultaten.”

Champagne

De langlopende zaak is beslist in het voordeel van de rondvaartbedrijven. Er mochten voor Amsterdam nog maar 550 passagiersboten varen in de binnenstad. Dit werd bereikt door de exploitatievergunningen die voor onbepaalde tijd waren verleend om te zetten naar bepaalde tijd. Daartegen hebben de reders zich steeds verzet. In een Amsterdamse kroeg wachtten ze woensdagochtend 25 september gezamenlijk de uitspraak af.

“Elkaar troosten werd vieren met een fles champagne”, vertelt Reinhard Spronk, voorzitter van de Stichting Amsterdamsche Salon Vloot en eigenaar van Rederij de Jordaan. “Door de uitspraak gaan er tenminste 700 schepen varen. Mensen die hun vergunning kwijt waren, krijgen hem terug.”

Sacha Emmerik van Rederij Belle krijgt zijn met de uitspraak zijn vier permanente vergunningen terug. Hij stelt: “Nachten wakker liggen, grote sommen geld investeren in vergunningaanvragen, gerechtelijke kosten voor alle rechtszaken… Het is te gek voor woorden. Dat had beter geïnvesteerd kunnen worden in nog schoner varen.”

Ligplaatsen

De gemeente heeft het de reders moeilijk gemaakt met de onzorgvuldige regels. De verwachting is dat zij nieuwe regels gaat maken om voor de veiligheid het varen in de grachten toch aan banden te leggen. Bijvoorbeeld door strengere eisen of tijdsloten. Maar Amsterdam is daarbij verplicht meer rekening te houden met de kleine reders, gaf de Raad van State aan.

De verwachting van de kleine reders is ook dat de plaatselijke vergunningen voor ligplaatsen hiermee weer vrijgegeven worden; die zijn immers gekoppeld aan de exploitatievergunningen. De rechter wees Amsterdam er al op dat de gemeente de huurovereenkomst ligplaatsen van de grote reders niet mocht wijzigen. De kleine reders verloren toch hun rechten.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -