- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRijkswaterstaat plaatst nieuwe afvalcontainers

Rijkswaterstaat plaatst nieuwe afvalcontainers

- Advertentie -

Delen

Rijkswaterstaat start volgende week met de vervanging van open inzamelcontainers voor huisvuil, restafval en klein gevaarlijk afval. De open containers worden vervangen door gesloten containers. In de loop van dit jaar kan de beroepsvaart alleen nog afval afgeven met een abonnement bij de Stichting SAB. Walbewoners en anderen kunnen dan ook geen afval meer deponeren in containers die voor de scheepvaart bestemd zijn.

Scheepsafvalstoffenverdrag
Daarmee geeft Rijkswaterstaat invulling aan deel C van internationale Scheepsafvalstoffenverdrag. Daarin is afgesproken dat het principe ‘de vervuiler betaalt’ ook geldt voor overig scheepsbedrijfsafval.
In het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV of CDNI) is geregeld hoe schippers diverse soorten afval moeten afgeven, hoe het wordt ingezameld en hoe schippers of verladers moeten betalen voor de verwerking ervan. Het verdrag bevat drie delen:
– Deel A: olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval
– Deel B: afval van lading, onderverdeeld in droge en vloeibare lading (restlading)
– Deel C: overig scheepsbedrijfsafval, te weten huisvuil, restafval en klein gevaarlijk afval (KGA)

Deel B is direct in werking getreden in november 2009 en Deel A volgde op 1 januari 2011. Nu wordt ook Deel C van het verdrag geïmplementeerd.

SAB-chip
De huidige inzamelstructuur (open rolcontainers langs de vaarweg en containers bij speciale depots aan de walzijde) is niet geschikt om te voldoen aan het principe ‘de vervuiler betaalt’. Daarom komt er een gesloten systeem, waarbij toegang wordt verkregen met de bestaande ecokaart die al wordt gebruikt bij deel A. De kaart wordt voorzien van een speciale chip en fungeert daarmee als ‘sleutel’. Ook op inzamelschepen zullen voortaan alleen restafvalstoffen en KGA ingenomen worden als de schipper een ecokaart heeft die voorzien is van een SAB-chip. Het afsluiten van de containers voorkomt misbruik door particulieren van de walzijde en maakt het mogelijk om een abonnementsysteem in te voeren.
Schippers moeten er zelf voor zorgen dat hun ecokaart wordt voorzien van een chip. Dit kunnen zij gratis doen bij de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB).

Abonnement
Vanaf 1 maart kan restafval alleen nog worden afgegeven in de gesloten containers. Als alle voorbereidingen gereed zijn, zal (waarschijnlijk per 1 juli van dit jaar) het abonnementsysteem in werking treden. Tot die tijd kan het ‘overig afval’ kosteloos worden afgegeven.
Qua financiering ligt het systeem dicht bij de door de sector eerder geuite wensen, namelijk een jaarlijkse bijdrage. Schippers sluiten bij het SAB een abonnement af om de vaste jaarlijkse bijdrage te betalen. Vervolgens wordt de chip op de ecokaart geactiveerd, waarmee ze toegang krijgen tot de afvalcontainers. De SAB registreert via de ecokaart hoe vaak er wordt afgegeven, maar niet hoeveel.

Het basistarief voor reguliere vrachtschepen ligt tussen de 500 en 600 euro per jaar. Dit bedrag is vergelijkbaar met de jaarlijkse kosten voor particulieren en kleine bedrijven.
De SAB verzorgt de daadwerkelijke inzameling en het abonnementssysteem. De stichting doet dat ook al voor Deel A.

Nieuwe containers
Rijkswaterstaat werkt mee aan de invoering van deel C van het SAV door open containers te vervangen door gesloten containers. Begin februari wordt een start gemaakt met de vervanging. In een aantal gevallen wordt een hekwerk geplaatst om open depots af te sluiten. Vanaf dat moment is de chip nodig voor het openen van de containers of hekken.
Het aantal inzamelpunten blijft vrijwel gelijk; de capaciteit per inzamelpunt neemt toe. De precieze locaties zijn te vinden op de website van de SAB. 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -