De verruiming van het Julianakanaal, over een lengte van 400 meter bij haven Stein en Urmond, is op 2 december gestart door Rijkswaterstaat. Het Julianakanaal wordt verbreed en verdiept om het geschikt te maken voor onder andere tweebaksduwvaart.
Er kan straks gevaren worden met vaartuigen van 190 meter lang, 11,40 meter breed en een maximale diepgang van 3,50 meter. Het Julianakanaal is onderdeel van de Maasroute.
Twee werkvakken
Aannemer Boskalis voert de verruiming uit en is in de laatste week van november 2019 gestart met het inrichten van het werkterrein. Het werk wordt in twee vakken van ieder 200 meter uitgevoerd.
De planning was dat Boskalis zou beginnen met het zuidelijke werkvak, maar een beverhol heeft de volgorde doen aanpassen. Er is nu gestart met het noordelijk werkvak.
Met behulp van damwanden wordt een bouwkuip in het Julianakanaal gemaakt. Na het droogpompen kan de bodem worden ontgraven en brengt de aannemer een nieuwe bodembeschermer aan. Vervolgens wordt de kuip weer gevuld en kunnen de damwanden worden verwijderd. Als het eerste gedeelte helemaal gereed is, volgt het zuidelijke vak. Tijdens de werkzaamheden wordt de scheepvaart in het kanaal extra begeleid.
Rijkswaterstaat verwacht dat het project eind 2020 klaar zal zijn. Vanaf 2024 kunnen de tweebaksduwschepen over de Maas en het Julianakanaal van en naar België en Duitsland varen.