“Wat is dat schip lang!”
“Wat is dat schip lang!” Ria Lubbers stond verbaasd te kijken wat een enorm binnenschip het nieuwe ms Anda is. Ze doopte dinsdagmiddag 2 maart in Dordrecht aan de Merwekade het 135 meter schip van de familie Verdonk. De Anda is een bijzonder schip, voorzien van de nieuwste technieken om uitlaatgassen te zuiveren. De twee 1200 PK Cummins-motoren stoten dankzij katalysatoren vrijwel alleen nog warme lucht uit. Keramische roetfilters reduceren de uitstoot van fijnstof met 97 procent.
Schipper Jacob Verdonk vaart nu met het schoonste binnenvaartschip van Europa, aldus TNO-onderzoek. Ria doopte het schip omdat haar man Ruud Lubbers voorzitter is van het Rotterdam Climate Initiative, en zijn moeder was schippersdochter.
Door gebruik van katalysatoren daalt de emissie van deze stoffen tot ver onder de Euro V norm voor het vrachtverkeer. Het schip vaart bovendien op zwavelarme diesel.
Het ms Anda heeft een laadvermogen van 3879 ton, 264 containers. Een trucks die een dergelijke hoeveelheid vervoeren, stoten samen 79 kilo stikstofoxide en 792 gram fijnstof per uur uit. De uitstoot van de Anda komt niet boven de anderhalve kilo stikstofoxide en 15 gram fijnstof per uur uit.
De familie Verdonk en Lubbers maakten op de Dordtse Merwekade kennis met elkaar.
De voorzieningen aan boord van het ms Anda zijn een gezamenlijke inspanning van de gemeente Dordrecht en bedrijven in de Drechtsteden. Bij Scheepswerf Visscher Scheepsreparatie in Sliedrecht legde Discom Exhaust Technology de laatste hand aan het schip. Het ms Anda vaart sinds oktober vorig jaar en heeft 950 vaaruren op de teller staan.
Kralingen
Ruud Lubbers groeide op in Kralingen. “Toen Ria en ik in de zestiger jaren in dat buurtje terugkwamen, zagen we dat het leefklimaat achteruit was gegaan. Rotterdam met zijn grote haven- en chemisch complex was gewoon vuil en smerig geworden. Ria vroeg of ik schoon water mee wilde brengen voor thee thuis.” Als lid van de Rijnmondraad zag Lubbers kansen om de situatie te verbeteren. “En daar werken we aan tot vandaag toe. Nu nemen we een schoon schip in gebruik. Daar kon je vroeger alleen van dromen. Als iedereen toch eens zo zou ondernemen. Maar er zijn altijd pioniers nodig. Dit is onderdeel van een veel goter iets. In de politiek wordt altijd met grote cijfers gewerkt. Maar er zijn vooral mensen nodig die het ook daadwerkelijk gaan doen, en die erin slagen hun boterham te verdienen. Daarmee bewijzen ze dat het een misverstand is dat het onmogelijk is om en te werken aan een goed leefklimaat en toch je boterham verdienen. Die tegenstrijdigheid wordt kennelijk overdreven, dat weten we nu.”
De dames van de organisatie van de feestelijke doop maakten kennis met het hoge stuurhuis.
Opnieuw verwees hij naar zijn schippersachtergrond (zijn moeder was een schippersdochter). Maar hij is tevens voorzitter van het Rotterdam Climate Initiative. Dat is hij geworden op verzoek van Havenbedrijfdirecteur Hans Smits. “Het ging vorig jaar wat minder in de haven maar je hoort niet van het annuleren van investeringen. Het gaat dus wel degelijk beter. Ik hoop dat we het volhouden.”
Een beetje onwennig nog, maar ook Ria Lubbers gaat aan boord.
Verbeten liet Ria Lubbers de Champagnefles knallen op de boeg van de Anda.