Renovatie stuwen Nederrijn en Lek afgerond

0
Stuwcomplex Driel
Driel (archieffoto Rijkswaterstaat)

De renovatie van stuwensemble Nederrijn en Lek is klaar. Rijkswaterstaat nam de afgelopen jaren de sluizen en stuwen van de complexen in Driel, Amerongen en Hagestein grondig onder handen. Op zijn website bespreekt de vaarwegbeheerder met vertegenwoordigers van de beroepsvaart en de recreatievaart hoe het project verliep en wat het voor hun branches heeft opgeleverd.

Er is veel werk verricht aan de ruim 60 jaar oude stuwcomplexen. Het stuwensemble is geschikt gemaakt voor 24/7 centrale bediening vanuit de nieuwe bediencentrale in Amerongen. In de sluizen zijn de sluisdeuren gerenoveerd, de betonconstructies gerepareerd en beweegbare delen en technische installaties vervangen. Daarnaast zijn de (veiligheids-)verlichting en de bebording in de sluiskolken vernieuwd, evenals de bolders en haalkommen, die ook nog uitgebreid zijn. Als laatste is de auto-afzetplaats vergroot.

Van de renovatie heeft de beroepsvaart hinder gehad, vertelt Fiona Oomen van BLN-Schuttevaer op de RWS-site: “Een aantal maanden was de doorgaande vaart op de rivier gestremd (maar via een omweg wel bereikbaar). Waar gewerkt wordt, heb je nou eenmaal stremming. Gelukkig was er een alternatieve route, hoewel de schepen die tussen Amerongen en Driel moesten lossen wel hinder hadden. Maar is er goed over gecommuniceerd door Rijkswaterstaat, dat scheelt!”

24/7 schutten

Onno Walda van het Watersportverbond zegt: “De communicatie verliep uitermate goed. We hadden verder ook geen klachten over de renovatie. Wij recreanten hebben tenslotte nooit haast!”

Er kan nu dag en nacht en in de weekenden geschut worden. Haalkommen speciaal voor de recreatie waren er al wel in Driel en Amerongen. Omdat in Hagestein ook steeds vaker jachten passeren, zijn daar ook haalkommen voor de recreatievaart gemaakt.

Walda: “Mooi dat schutten ook in de weekenden mogelijk is, daar hebben wij wel voordeel van. De nachten zijn voor ons minder relevant; de recreatie vaart vooral tussen 08.00 en 18.00 uur.” 

Auto-afzetplaats

Oomen heeft van andere schippers nog geen reacties gehoord. “Maar als deze (maatregelen] voor de veiligheid beter zijn, kunnen wij dat alleen maar toejuichen natuurlijk. De centrale 24/7-bediening vanuit Amerongen is ook een vooruitgang. Een klein nadeel: als er kleine dingen aan de hand zijn, moet er eerst een monteur komen.”

In Amerongen is er nog wel een sluismeester, maar die moet op zijn post blijven. “Vóór de centralisering moest bij een storing echter ook een monteur ter plaatse komen, omdat de operator zijn post niet mocht verlaten.”

“Ik ben overigens erg blij met de nieuwe afzetplaats voor auto’s, dat was in het verleden nooit zo’n handige plek. Al met al is het een goede zaak dat de stuwcomplexen gerenoveerd zijn; dat scheelt de komende jaren stremmingen en storingen door achterstallig onderhoud.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.