Reefy bouwt rif in Nieuwe Waterweg

0
De officiële ondertekening vond plaats in Diergaarde Blijdorp, waar ook een testopstelling te zien is in het Oceanium. (foto PortXL)

De Delftse start-up Reefy gaat in de Nieuwe Waterweg een modulair kunstrif bouwen en testen. Dat moet de oever beschermen tegen golfslag van schepen en de onderwaternatuur stimuleren.

Daarvoor werkt Reefy samen met de gemeente Rotterdam, Rijkswaterstaat en Boskalis. De officiële ondertekening vond plaats in Diergaarde Blijdorp, waar ook een testopstelling te zien is in het Oceanium.

Diergaarde Blijdorp helpt innovatieve bedrijven door ruimte als proeftuin te creëren en in samenwerking met de TU-Delft start-ups te helpen om nieuwe technologieën te ontwikkelen. Reefy heeft nauw samengewerkt met het Oceanium in Blijdorp voor het ontwikkelen van zijn technologie.

De planning is om the Rotterdam Reef in oktober te plaatsen. Daarna worden de technische stabiliteit én de ecologische ontwikkeling gemonitord. 

Blokken

Reefy combineert biologie en waterbouwkunde voor natuurvriendelijke oplossingen voor waterveiligheid. Het kunstmatig rif bestaat uit gigantische lego-achtige blokken, die hydrodynamisch ontworpen en getest zijn in de golfgoot van Deltares. Door deze blokken onderwater in elkaar te zetten vormt zich een stabiele structuur die golven breekt maar ook een onderwaterlabyrint creëert waar vissen en andere diersoorten kunnen schuilen en broeden.

De blokken zijn gemaakt van duurzaam beton met een speciale textuur aan het oppervlak. Dat moet biologische aangroei van onder meer oesters en mosselen stimuleren om een levende laag te creëren. Die stimuleert dan de biodiversiteit en kan meegroeien met de zeespiegelstijging, zodat minder onderhoud nodig is. De innovatieve materialen daarvoor worden nu in samenwerking met Diergaarde Blijdorp verder getest.

Kusterosie

De Delftse start-up is opgezet door Jaime Ascencio en Leon Haines. Ascencio werkte als engineer in Mexico en de Caribische zee, waar hij voor resorts duurzame oplossingen zocht tegen kusterosie. De bestaande kunstriffen bleken onstabiel en kunnen niet worden ingezet als golfbrekers. Om een oplossing te vinden, is hij naar de TU Delft gegaan om de master Coastal Engineering te doen. Haines is een marien bioloog die na zijn studie Integrated Coastal Management/Marine Biology vijf jaar heeft gewerkt aan het restaureren van koraalriffen op eilanden in Thailand, de Malediven en Indonesië.

De Groene Poort

Sinds eind 2013 werken de gemeente Rotterdam, Rijkswaterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam en het Wereld Natuur Fonds samen aan duurzame, natuurlijk vriendelijke oevers in de Nieuwe Waterweg en het Scheur. Dat doen ze onder meer met schoon restmateriaal uit de bouw. Dit project heet De Groene Poort.

Om deze natuurlijke oevers op hun plaats te houden en te beschermen tegen de stroming en golven van schepen zijn golfbrekers als vooroever nodig. Rijkswaterstaat en Rotterdam zijn hiervoor op zoek naar duurzamere oplossingen dan breuksteen, wat gebruikelijk wordt toegepast. Door de samenwerking met Reefy hopen de gemeente en Rijkswaterstaat een duurzame oplossing te vinden.

PortXL

Boskalis heeft een Artificial Reefs Program waarmee het innovatieve startups steunt in het ontwikkelen van kansrijke producten. Voor de testoptelling van Reefy zal Boskalis met groot materieel en kennis helpen met het installeren van het project in de Nieuwe Waterweg. Eerder maakte Boskalis kunstmatige riffen mogelijk in Monaco, Kenia en Panama.

In2021gavendegemeenteRotterdamenBoskalisaanReefyzogeheten‘goldentickets’omdeeltenemenaan het maritieme acceleratorprogramma PortXL van Havenbedrijf Rotterdam. In dit programma worden startups en scale-ups verbonden met potentiële klanten en netwerk om innovaties te testen en op de markt te brengen.

 

 

 

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.