Proef met klimaatneutrale transportroute Rotterdam-Wesel

0
(foto Havenbedrijf Rotterdam)

Havenbedrijf Rotterdam, DeltaPort Niederrheinhäfen en E.ON gaan gezamenlijk de infrastructuur ontwikkelen voor klimaatneutrale transportroutes. Vracht- en passagiersschepen met een elektrische aandrijving of varend op waterstof kunnen in de toekomst batterijcontainers uitwisselen of waterstof bunkeren.

Het doel van de drie partners is om in 2050 klimaatneutraal goederenvervoer tussen Rotterdam en het Europese achterland mogelijk te maken.

Europese havens

In eerste instantie richt het proefproject zich op de Duitse DeltaPort-haven in Wesel. Uiteindelijk moet het concept te kopiëren zijn naar andere Europese havens.

Volgens Havenbedrijf Rotterdam zijn de omstandigheden in Wesel ideaal: aluminiumproducent Trimet genereert restwarmte waaruit E.ON nieuwe energie kan produceren. Die zal worden opgeslagen in de vorm van elektriciteit in batterijen en waterstof. De infrastructuur wordt zo ontworpen dat ook treinen en vrachtwagens waterstof kunnen tanken of hun batterijen in de haven kunnen opladen.

“Binnenvaart tussen Noordrijn-Westfalen en Rotterdam speelt een belangrijke rol. Beide regio’s willen transport duurzamer maken. Onze samenwerking is cruciaal om de komende jaren tot concrete resultaten te komen”, aldus Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk en Logistics van Havenbedrijf Rotterdam.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.