- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPro Dutch Racing coming home! - verslag Robert Joosten

Pro Dutch Racing coming home! – verslag Robert Joosten

- Advertentie -

Delen

Dragracecoureur Robert Joosten doet verslag van de reis naar de Verenigde Staten die de binnenvaartondernemer onlangs maakte om zijn auto te laten repareren en te verbeteren. Deel 3: terug naar Nederland.

De Pro Dutch Racing ’70 Camaro, truck, trailer en alle toebehoren arriveren deze week weer in Nederland. En dat is een goed teken, want het Pro Dutch team en rijder Robert Joosten hadden immers duidelijk gesteld dat de Pro Modified bolide niet eerder uit Amerika zou vertrekken dan dat hij 100% goed was. “In de vierdaagse testsessie op Valdosta hebben we al onze persoonlijke records volledig aan flarden gereden en alle uitersten opgezocht.
De motor geeft vermogen en de auto is zoals we hem hebben willen. We kunnen dit Europese seizoen vol in de aanval”, aldus een opgetogen Robert Joosten.

 

Het was erg druk met testen; veel topteams uit de VS.
 

Zoals eerder gemeld raakte de Pro Dutch Racing ’70 Camaro augustus vorig jaar beschadigd bij een schuiver tijdens de kwalificaties voor de NitrOlympX.In november werd de Pro Modified Camaro inclusief truck, trailer en alle toebehoren richting Amerika verscheept om daar bij Alan Pittman Race Cars te worden gerepareerd.
Half februari was de klus geklaard en maakte Robert op de Amerikaanse baan van Valdosta de eerste shake down run met de compleet vernieuwde auto. De Camaro voelde meteen goed aan en half maart ging Pro Dutch Racing opnieuw naar Amerika om de auto aan een vier dagen durende testsessie te onderwerpen. Was Robert na de eerste kennismaking al enthousiast, na een kleine 16 runs weet de Nederlandse Pro Modified-piloot 100% zeker dat hij over een totaal andere auto beschikt en snelle tijden op de klokken kan gaan krijgen.
“Het ging echt super. Alle persoonlijke records hebben we kunnen verbreken en alle extremen opgezocht om te zien wat de auto zou doen. Eindelijk echt testen. De Camaro blijft echter perfect recht gaan, ongelofelijk. Maar hoewel dit natuurlijk veel vertrouwen geeft, is het geen garantie voor succes. 
Eerst moeten we het ook op de Europese banen nog bewijzen. Maar met deze auto kunnen we dit seizoen echter vol in de aanval”, aldus een strijdlustige Robert.

 

We kregen bezoek. Vlnr: Alex, Ronald, Michel, Robert, Elvira, Rick, Charly, Mark, voorgrond Anton en Troy. All Happy Campers!

De goede resultaten krijgen extra betekenis als men bedenkt dat de omstandigheden op Valdosta niet ideaal waren. De baan was net van rubber ontdaan en de temperaturen lager dan normaal. “De eerste dag hebben we vijf keer een 330-voet (ca. 100 meter) gereden en daarbij de uitersten in de afstelling opgezocht om er zo achter te komen wat de auto dan doet en hoever je kunt gaan.
Ondanks de geplande tyre shake die dit opleverde, bleef de auto keurig recht. Ook op de tweede dag hebben we alleen maar 330-voet gereden, op de derde dag 1000-voet en pas op de vierde dag een paar full passes over de kwartmijl. Tussendoor hebben we veel aan de auto gewerkt en diverse aanpassingen gedaan. In totaal hebben we rond de 16 runs afgewerkt”, kijkt Joosten tevreden terug.

Naast vaste crewleden Michel en Anton werd het team in Valdosta opnieuw bijgestaan door onderstelspecialist Charly Taylor, Troy Critchley en Rick Hinkelman,een goede racevriend van Critchley. Daarmee kon Pro Dutch Racing opnieuw vertrouwen op meer dan 100 jaar dragrace-ervaring. “Die mannen hebben alles al gezien.
Aan de hand van de eerste 150 meter weten ze precies wat voor tijd en snelheid er op de kwartmijl uitkomt. Eigenlijk waren ze op de derde dag al klaar en wisten ze dat de auto goed was. De auto kan serieus hard en we weten nu tussen welke grenzen we kunnen werken. Daarbij hebben we alleen maar met de oude motor gereden en is de nieuwe ( snellere motor ) de trailer nog niet uit geweest.
Maar een feit blijft dat het geen garantie is voor succes, want hoewel de baan in Valdosta die week niet super was, moet je het straks hier ook nog maar zien te doen. We hebben er echter alle vertrouwen in.”
Dat laatste mag zeker duidelijk zijn want diezelfde week nog zijn de ‘racespullen’ op de boot gezet en zullen deze week in Nederland arriveren.
De eerste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap staat op de kalender voor 25 tot en met 27 mei op de Engelse baan van Santa Pod, daarvoor staan nog een sponsordag en een wedstrijd in Zweden op het programma.

♦ klik hier voor een filmpje.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -