Al eerder schreven we over het investeringsprogramma van Van Brakel & De Leeuw Scheepvaart uit Nijmegen. Sinds de oprichting in 2006 zijn er voor de eigen vloot zes schepen afgebouwd. Recentelijk waren dat mts Cathy en mts Iris, twee 86 meter-schepen.
De Jongert is genoemd naar de werf waar het schip werd afgebouwd. (foto’s De Binnenvaartkrant)
Bonova Shipping B.V. gaf opdracht voor de bouw van een 110 x 11,45 x 5,08 meter grote tanker. Het casco daarvoor is in China gebouwd op de werf van Wendeng. Het schip is gebouwd naar een ontwerp van VeKa. De afbouw geschiedde voor een deel bij VeKa Bijlsma Shipyard in Lemmer. De finale van de afbouw vond plaats bij jachtwerf Jongert Shipyard in Wieringerwerf. Daarmee heeft de Jongert een primeur. Hoewel ze beschikken over een ruime kade en alle denkbare faciliteiten was de werf nog niet eerder betrokken bij de afbouw van een binnenvaartschip.
Jachtbetimmering
Piet Koopmans werkt al elf jaar als afbouwbegeleider voor VeKa. Ook hij is bij het project betrokken en vertelt dat het voor Jongert Shipyard heel bijzonder was om aan het mts Jongert te werken. “Neem alleen het intimmeren eens als voorbeeld”, zegt hij. “De medewerkers in Wieringerwerf zijn daar gewend de woning voor een luxe jacht in een van de bedrijfshallen in gedeelten op te bouwen. Pas later wordt alles aan boord opgesteld voor de definitieve plaatsing.”
De Jongert is door Willemsen Interieurbouw betimmerd. Via instructie van deze onderneming is aan de medewerkers uitgelegd dat de modulaire systemen zoals die in de binnenvaart worden gebruikt eveneens van prima kwaliteit zijn. Maar…voor de volledigheid werd er ook verteld dat daardoor zowel het voortraject als de plaatsing qua organisatie en planning anders in elkaar steekt. Bonova Shipping is zeer tevreden met het resultaat en kan met recht aan zijn relatiekring vertellen dat ze een ‘echte’ jachtbetimmering hebben aan boord.
Schilderwerk
De overige uitrusting van het schip mag er ook zijn. De Jongert is een type C-tankschip met negen gecoate tanks die een gezamenlijke inhoud hebben van 3028 m3. Het schip heeft een enkel leidingsysteem; de Marflex-pompen zorgen voor een gezamenlijke capaciteit van 1020 m3 per uur.
De Jongert heeft in het voorschip een thermische verwarming van 1500 kW. Het is ook de plaats van de Verhaar-boegschroefinstallatie en de generatoren die naamplaatjes dragen van Leroy & Somer. De hoofdmotor is een Caterpillar C3512 die goed is voor maar liefst 1835 pk.
Het schip maakt deel uit van het investeringsprogramma van Van Brakel & De Leeuw Scheepvaart.
Als we met Rob de Leeuw van Bonova Shipping nog even verder spreken over de afbouw bij de jachtwerf Jongert vertelt hij nog een grappig verhaal over het schilderwerk. In de omgeving van de werf had hij een ondernemer gebeld om te vragen naar de mogelijkheden om het schip bij Jongert Shipyard in Wieringerwerf te laten schilderen. De man vroeg aan De Leeuw naar de lengte van het schip. Toen Rob de 110 meter noemde, had hij een jacht van die afmeting in gedachte waarvan de eigenaar zijn boekjaar 2010 met een dergelijke opdracht meteen kon goedmaken. Binnen de kortste keren was hij ter plaatse.
Bij het zien van 110 meter tankschip in plaats van 110 meter jacht heeft de man onder het uiten van een memorabele opmerking terstond afgehaakt. Overigens is het schip keurig gestraald en geschilderd door Cornet.
De proefvaart is met succes afgerond, waarmee het schip een definitieve plaats heeft verworven om te worden ingezet bij Reederei Jaegers uit Duisburg.
(Hans Heiligers)