- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPrettige feestdagen in Tholen!

Prettige feestdagen in Tholen! [OPINIE]

- Advertentie -

Delen

Op 23 december 2009 hebben wij een plekje gezocht in de vluchthaven van Tholen om daar de feestdagen door te brengen. Op 24 dec kwam de Rijkswaterstaatboot bij ons langszij en klopte aan de deur. “Of wij wel wisten dat het hier een 3×24 uur haven was, want wij lagen hier al enkele dagen.”
Waarop wij vroegen of hij wel wist wanneer we aangekomen waren. Het was gewoon een vervelende manier van communiceren, omdat het nu leek alsof wij daar al dagen lagen. Hij gaf ons een kaartje met een telefoonnummer van Goes. Dat konden we wel bellen voor een vergunning. Dit hebben we diezelfde middag nog geprobeerd, maar daar was de juiste persoon niet meer aanwezig.

Op Eerste Kerstdag zagen wij de boot weer in de haven ronddrijven. Wij constateerden dat hij erg lang bij alle schepen bleef liggen, waarschijnlijk om gegevens op te schrijven. Bij een Duitse tanker (Yvonne) stond hij zelfs om 09.30 uur op de deur te kloppen.
Door de feestdagen waren we weinig aan boord, dus hebben we ze niet meer gezien. Op maandagmorgen de 28e kwamen ze weer aan boord met een A4-blad, dat ze op wilden plakken als wij niet aan boord waren.
Nu we wel aan boord waren, kwam hij vragen wanneer we de haven gingen verlaten, omdat we nog niet gemeld waren in Goes. We hebben hem uitgelegd dat het feestdagen waren en dat we gedacht hadden dat ze dan wel een oogje dicht konden knijpen. We zouden immers in het nieuwe jaar(4 jan) weer vertrekken. We hebben nu eenmaal geen schip dat weken tegen de kant kan liggen (financieel). En dat is heus wel te zien.

Er zou een proces-verbaal geschreven worden, omdat we niet geregistreerd waren. We hebben toen aangegeven dat als we twaalf uur lang 500 meter verderop zouden gaan liggen, dat we er dan weer 72 uur mochten liggen; dus waarom tijdens de feestdagen zo moeilijk doen?
We hadden wel mogen blijven liggen, maar dan moet er een forse vergoeding per dag worden betaald. Maar als je betaalt, zijn de palen toch ook bezet?! Dan kan er ook niemand liggen. Of heeft Rijkswaterstaat een haven die maar leeg moet blijven?
Als je moet betalen, zijn er ook geen voorzieningen. De steigers zijn al jaren slecht; er is geen vuilnisbak en in de winterperiode wordt er ook niet gestrooid. We hebben zelf met vier man de steiger schoongemaakt. De autosteiger was ongekend glad van de ijzel. Er is geen vangrail aan het einde van de steiger, dus levensgevaarlijk. Dit alles in het kader van de VEILIGHEID, waar Rijkswaterstaat de mond zo van vol heeft. Maar het lijkt wel of ze alleen hun boot uitkomen om schippers te pesten.

De binnenvaartschippers moeten niet worden gecriminaliseerd.We hopen dat dit bestuurlijk handhaven gaat werken en de veiligheid zal bevorderen. Dat men liever een fout herstelt dan weer een boete te krijgen.

Dit is een citaat uit de Schuttevaer-vergadering van afdeling Utrecht.Maar de veiligheid van Rijkswaterstaat is zelf ver te zoeken.
Hij wilde vooral goed zijn werk doen en dat was verbalen uitdelen of schippers wegsturen. Dit had nog een beetje begrijpelijk geweest als de hele haven stampvol zou liggen, maar er lagen hooguit vijf schepen met de feestdagen. Als ze de discussie niet meer in de hand lijken te hebben, dan valt men terug op HET BELEID.

We hebben uiteindelijk besloten om tot 31 december (drie dagen) bij de Kreekraksluizen te gaan liggen, om zo weer tot 4 januari in onze thuishaven Tholen te kunnen liggen. Op deze manier hebben we onnodig heen en weer gevaren, wat ook het milieu niet ten goede komt.
We vinden de medewerking van Rijkswaterstaat verre van aangenaam, omdat er gewoon niet mee te praten valt. Hij moet zijn werk doen en dat is het.
We hadden vernomen dat de Rijkswaterstaat een oogje dicht zou knijpen in deze tijd van crisis met de gratis ligplaatsen en deze afdeling van Rijkswaterstaat legt er nog een schepje bovenop. Het is wel goed dat ze toezicht houden dat sloop- en woonschepen er niet constant blijven liggen.
De vorige jaren mochten we zonder problemen de feestdagen over blijven liggen. Vorig jaar kregen we wel een plakkaat opgeplakt dat we de 4e januari vertrokken moesten zijn, omdat ze ons anders weg zouden slepen op onze kosten. Maar we zijn toen de 3e gaan varen; dus dat was geen probleem. Nu begonnen ze de eerste dag al vervelend te doen.

We doen als binnenvaartondernemers ons best om na leegkomst een zo strategisch mogelijke ligplaats in te nemen. Als je zoals nu van haven naar haven wordt gestuurd, dan worden er extra vaarkilometers gemaakt en dat komt het milieu niet ten goede.
Ook het betalen in havens van Rijkswaterstaat brengt de concurrentiepositie van de binnenvaart ten opzichte van anderen vervoersmodaliteiten in gevaar. De onkosten die gemaakt worden, zullen toch door berekend moeten worden aan de klant.

Familie Ruijtenberg (ms Duplus)
en R. Boermann (ms Majorca)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -