Van Dorsser verwacht in 2013 te promoveren op zijn lange termijn visie.
Cornelis van Dorsser, promovendus bij de sectie Waterbouwkunde van de TU Delft presenteerde de voortgang van zijn promotieonderzoek op een poster. Het betreft de zeer lange termijn planning van Rijkswaterstaat van de kunstwerken op de vaarwegen in Nederland.
Hij presenteerde het bij ‘The 1st Erasmus Smart Port Rotterdam/Port Research Centre Poster Session’, onlangs in Rotterdam. De 34-jarige Van Dorsser heeft al een studie voor de lange termijn planning gemaakt van de Niger Delta onder de hoede van Royal Haskoning en werkt momenteel bij de Mercurius Group in Zwijndrecht.
De bedoeling van het onderzoek voor Rijkswaterstaat is om inzicht te krijgen voor de integrale netwerkvisie. “Dat is iets anders dan één op één de kunstwerken vervangen als ze aan vervanging toe zijn, want dan blijft het netwerk op de lange termijn hetzelfde. De bedoeling is om op de heel lange termijn te kijken hoe dat netwerk eruit moet zien en daar de planning op te baseren.” Deze methode met op de heel lange termijn vooruit kijken – de rest van de 21e eeuw bijvoorbeeld – kan leiden tot een duurzamer product. Van Dorsser omschrijft zijn onderzoek als een ‘strategische verkenning’.
Smart Port is een business organisatie, opgericht door de Erasmus Universiteit, gemeente en Havenbedrijf Rotterdam en havenondernemersorganisatie Deltalinqs. Het doel is met wetenschappelijke kennis de haven versterken. In de praktijk komt dit neer op het aanbieden van stageplaatsen voor studenten bij bedrijven in en rond de haven en het havenbedrijfsleven krijgt ondersteuning door studenten aangeboden. Via Smart Port zijn er vijf havenprofessoren actief op Erasmus.
31 promovendi
Bij deze eerste Poster Session toonden 31 promovendi hun projecten. Onder hen Marten Boon met een meer geschiedkundig onderwerp: de ontwikkeling van de olie-industrie langs de Rijn tussen 1945 en 1975, Klara Paardenkooper met de containerisatie van het achterlandvervoer voor Rotterdam, Joep Schenk met de zakelijke ontwikkeling van ijzererts en kolen vervoer tussen Rotterdam en de Ruhr en Susan Niessen over de rechtspositie van de terminal operators in het achterland. Het achterland en het vervoer ernaar stonden centraal in nog tal van onderzoeken. Dat vervoer kan de komende jaren enkele zeer interessante proefschriften verwachten.