- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPortXL kan 4Shipping boost geven

PortXL kan 4Shipping boost geven

- Advertentie -

Delen

4Shipping is geselecteerd als één van de elf kansrijke en voor de Rotterdamse haven waardevolle start-ups die mee mogen doen aan het PortXL-programma, dat is opgericht door Havenbedrijf Rotterdam. Het vorig jaar gestarte bedrijf uit Krimpen aan den IJssel heeft een platform ontwikkeld waarmee verladers en logistiek dienstverleners het bevrachtings­proces kunnen automatiseren. Schippers kunnen zich aansluiten om in aanmerking te komen voor vrachten.

Op 21 februari werden de winnaars van deze (tweede) PortXL-ronde gekozen. Op 20 maart zijn ze gestart aan een 100 dagen durend programma waarin ze hun product én hun businessmodel kunnen verbeteren.

 

Versnelling

PortXL is een zogeheten accelerator; het program­ma is er op gericht om de geselecteerde jonge bedrijven start-ups een versnelling door te laten maken, zodat ze hun product eerder en met meer succes op de markt kunnen brengen.
Ze krijgen advies en begeleiding en kunnen gebruik maken van de diensten en het netwerk van 200 mentors: experts uit het havenbedrijfsleven, maar ook op het gebied van marketing, financiën, subsidies, recht enzovoort.

Tal van grote bedrijven en bekende ondernemers zijn daarbij betrokken, onder wie oud-premier Jan Peter Balkenende, die tegenwoordig bij EY werkt. Ook Van Oord, Erasmus Centre For Entreepreneurship, First Dutch, Rabobank, Vopak en Boskalis doen mee.

 

Deeleconomie

Oprichter Jan Snoeij vertelt dat het selectietraject zwaar was. Negentien van over de hele wereld gescoute start-ups (honderden bij de start) moesten tijdens de laatste ronde 150 experts overtuigen van de kansen van hun idee.
De schipperszoon is al verder dan de meeste andere winnaars. Zijn 4Shipping-platform en de bijbehorende app zijn al op de markt. Hij heeft al klanten – en ook al personeel. “We zijn nu met twee fulltimers en een parttimer.”
Toch is hij blij met de kansen die PortXL biedt. “Om ons platform te verbeteren. Om snel te kunnen groeien ook, voordat er concurrenten komen.”

4Shipping is een exponent van de ‘deeleconomie’. Snoeij maakt de vergelijking met Uber: “Dat is het grootste taxibedrijf ter wereld, maar ze hebben zelf geen ene taxi. Wij hebben zelf geen schepen, maar willen als intermediair wel toegang geven tot zo veel mogelijk scheepsruimte. En dan ook de transacties zo goed mogelijk laten verlopen.”

 

Bevrachtingsproces

Het platform brengt verlader en binnenvaartondernemer met elkaar in contact en regelt stap voor stap het gehele bevrachtingsproces voor verladers. Van het aanbieden van een reis en het onderhandelen over de prijs tot het volgen van de lading. Momenteel is de app geschikt voor droge lading, stukgoed, constructies, container en nat zand-transporten.

Om op de spotmarkt aan werk te komen zijn schippers afhankelijk van bevrachters en expediteurs. Het contact gebeurt grotendeels per telefoon. Het onderhandelen en uitwisselen van informatie kan vervangen worden door de bevrachtingsapp. Die brengt vraag en aanbod bij elkaar. Op zich is dat niet vernieuwend; Bargelink doet dat al jaren. Met 4Shipping kan echter meer.

De app begeleidt het onderhandelingsproces, biedt de mogelijkheid om een charter te genereren. Tijdens de reis kan de schipper de verlader via de app op de hoogte houden; ze kunnen eenvoudig transportdocumenten uitwisselen en communiceren via een chatfunctie.

 

Eén procent provisie

Verladers kunnen 4Shipping niet alleen voor reizen op de spotmarkt benutten. Het is ook mogelijk deze voor de eigen vloot of relatieschepen in te zetten – of een combinatie van de drie.

Schippers kunnen op hun beurt bieden op vrachten en eventueel eisen toevoegen of aanvullende informatie opvragen. Als er meerdere gegadigden zijn, kiest de verlader vervolgens met wie hij in zee gaat. De biedingen zijn voor de schippers onderling niet zichtbaar.

Registreren en vrachten aanbieden zijn kosteloos voor de verlader. Voor de schipper is registratie, inzicht in het vrachtaanbod en het uitbrengen van biedingen ook gratis. Als er een vervoersopdracht tot stand komt, brengt 4 Shipping 1 procent van de transportprijs in rekening bij de binnenvaartondernemer. Verladers kunnen tegen betaling extra modules aanschaffen.

Investeerder

Snoeij is tevreden met wat 4Shipping in nog geen half jaar heeft bereikt. “De geregistreerde scheepscapaciteit is al meer dan 500.000 ton. Er hebben zich ook al meer dan dertig verladers en logistiek dienstverleners aangemeld. Er zijn inmiddels tientallen reizen tot stand gekomen via het platform.”

“Er lijkt vooral belangstelling voor schepen tot 86 meter. Die zijn erg gewild bij verladers, hoewel ze zeker ook de grotere schepen willen bereiken via het platform.”

4Shipping was zelf ook populair bij de mensen van PortXL. Topman Paul Smits van Havenbedrijf Rotterdam roemde het idee bij de verkiezing op 21 februari als zeer vernieuwend en kansrijk.

Snoeij hoopt de verwachtingen de komende honderd dagen waar te maken én zijn bedrijf een boost te geven. “Hiervoor wordt gekeken naar cruciale partners, onafhankelijke investeerders, maar ook naar andere verdienmodellen. Dit gaat er voor zorgen dat we in korte tijd doorgroeien.”

“Je hebt voor een initiatief als dit wel voldoende omvang nodig om interessant te zijn en blijven voor verladers en schippers.”

 

foto: Oprichter Jan Snoeij

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -