De onderneming verhuurt heftrucks aan alle soorten ondernemingen en voor alle denkbare periodes. Het onderhoud is bij de prijs inbegrepen en omvat zelfs het vernieuwen van de banden. Service en onderhoud worden op de bedrijfslocatie van de klant gedaan door één van de vijftig medewerkers die met hun serviceauto’s door het land rijden. De contracten mogen per dag worden opgezegd of gewijzigd. Transparanter kan niet. Geen wonder dat Van Hooff heftruck verhuur in Tiel met deze formule de onbetwiste marktleider is.
De Poolster III is bij Vink Diesel in Sliedrecht afgebouwd op het droge. (foto’s Hans Heiligers)
Het oprichten en uitbouwen van zo’n onderneming vraagt veel energie. Vooral als je een warm hart voor je klanten hebt. Natuurlijk kun je dat best een aantal jaren volhouden met werkdagen van minimaal veertien uur. Toch komt een keer dat onvermijdelijke moment waarbij je een keer wat langer voor de spiegel staat en jezelf afvraagt of de zakelijke ambitie nog strookt met de hogere doelen van het tijdelijke. Helaas zag John van Hooff (56) in zijn directe vriendenkring een triest voorbeeld hoe dat niet had mogen zijn. Hij nam het besluit zijn onderneming te verkopen en zich na een grondige reset te gaan wijden aan de hobby die hij reeds in zijn jeugd koesterde: de watersport. Met zijn allereerste Poolster.
Schepen met karakter
Hij begon met een zeilbootje en groeide uiteindelijk in de loop van de jaren door naar een Damen-vlet, die hij kocht van Rijkswaterstaat. John heeft het maritieme hart op de juiste plaats en een uitgesproken voorkeur voor schepen met karakter. Kom niet aan met een snelle polyester met een schuifpui of andere schepen met franjes en uiterlijk vertoon. Hij houdt van functionaliteit en heeft daarom tot nu toe een voorkeur gehad voor werkschepen. Denk daarbij aan voormalige patrouillevaartuigen – niet alleen uit Nederland maar ook over de grens. Hij heeft er zeker tien gehad. Hij liet ze vaak opknappen bij Damen.
Omdat hij daar zo vaak op de werf kwam en een uitgesproken voorliefde heeft voor werkschepen stond hij zelfs een keer bijna op het punt een shoalbuster te kopen, uiteraard zonder het werkmaterieel. Uiteindelijk heeft hij toch gekozen voor nieuwbouw volgens een eigen concept. Door Bekenbrede, de ontwerper van een kotter die hij hiervóór in bezit had als Poolster II, werd hij in contact gebracht met Gaastmeer. Dat is een bureau voor het ontwerpen van jachten en schepen. In aanvang werden daar ontwerpen gemaakt voor zeilschepen. De laatste jaren zijn er eveneens lijnen ontworpen voor sloepen, nieuwbouwtjalken, klassieke motorjachten en schoeners. Ook heeft Gaastmeer met veel succes ontwerpen getekend voor allerhande replica’s, waaronder een houten skûtsje.
Meteen verliefd
Na een eerste bezoek aan Gaastmeer kreeg Van Hooff een week of zes later een eerste schets; John was er meteen verliefd op. Het ontwerp van de Poolster III oogt als een stoere sleper. De afmetingen zijn 21,60 x 5,85 x 1,60 tot 1,70 meter. Kenmerkend is het ruime stuurhuis dat een verhoogd plafond heeft. De woonruimte is volledig afgestemd op de aard en het karakter van het jacht waarmee veel verre en maanden durende zeereizen zullen worden gemaakt. Je hoeft aan boord absoluut niet door smalle gangetjes je weg te vinden. Integendeel, het schip is gebouwd om er op te leven. Het achterdek heeft veel ruimte; er komt daar geen opbouw.
Het casco is gebouwd door Heijsman in Stavoren. Kenners zijn het er over eens: deze werf heeft een ijzersterke positie voor de bouw van vletten, trawlers, luxe motors en sleepboten zoals de nieuwbouw voor Van Hooff. Het moet absoluut gezegd worden: de Poolster III heeft van deze werf magnifiek uitgevoerde rondingen mee gekregen: alleen de boeg is al een plaatje op zichzelf.
Op het droge afgebouwd
De Poolster III is afgebouwd op het droge, en wel bij Vink Diesel in Sliedrecht. Van Hooff vindt dat hij het met die keuze getroffen heeft. Dat vindt hij ook van de anderen die aan zijn schip hebben gewerkt, zoals de mensen van Strago Elektro en die van Muilwijk die het teakhouten timmerwerk voor hun rekening namen. Twee stoere antennes op de Poolster III zijn bestemd voor SSB-communicatie op zee. Alle communicatie – en navigatieapparatuur is afkomstig van Furuno.
De voorstuwing van het jacht wordt geleverd door de MAN-hoofdmotor die 450 pk telt bij 1800 toeren. Een John Deere zorgt er voor dat de generator 40 kVA aan de elektrische boegschroef van Kalkman Scheepstechniek levert.
Lange zeereizen
Om vertrouwd te raken met het schip zullen er nog dit najaar wat tochtjes worden gemaakt. Daarbij doet Van Hooff zeker plaatsen als Delfzijl, Enkhuizen en Maastricht aan. In het vroege voorjaar vertrekt de Poolster III uit de thuishaven Tiel om daar voorlopig niet meer terug te keren.
Van Hooff heeft twee jaar niet gevaren, zijn patenten zijn bedekt met een laag stof. Samen met zijn vrouw gaat hij eindelijk de lange zeereizen maken die hij tot nu toe slechts van achter zijn ogen bekeek. De Oostzee staat zeker op zijn verlanglijstje, evenals de Zwarte Zee. De kruiplijn van 4,30 meter zal eveneens geen belemmering vormen voor reizen op ander water, zoals het Mittellandkanaal of de Donau. We wensen de Poolster III al het goede en horen later graag de verhalen nog eens.
(Hans Heiligers)