Havenbedrijf Rotterdam wil een nieuw bunkerstation specifiek voor LNG en andere schonere brandstoffen. Dat zou moeten komen op het Duivelseiland in Dordrecht. Havenbedrijf Rotterdam en PitPoint.LNG hebben een intentieverklaring ondertekend om samen de haalbaarheid van zo’n ‘multifuel bunkerstation’ te onderzoeken.
“De vestiging van een multifuel bunkerstation past in het beleid van het Havenbedrijf om als beheerder van de grootste haven van Europa een voortrekkersrol te spelen in de Europese energietransitie”, aldus Ronald Paul, COO Havenbedrijf Rotterdam. “Zo stimuleren we de vervanging van stookolie door LNG als brandstof voor de scheepvaart.”
Het nieuwe bunkerstation is voorzien op het Duivelseiland in Dordrecht, op de splitsing van de Oude Maas, Dordtse Kil en de Beneden Merwede. In havengebied Dordrecht Inland Seaport, de meest landinwaarts gelegen zeehaven van Nederland. Het beheer is in handen van Havenbedrijf Rotterdam. Het is ook het knooppunt van vaarroutes tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen en de route richting Duitsland.
Ook waterstof, elektriciteit en biodiesel
Pitpoint.LNG en het Havenbedrijf Rotterdam zullen de komende tijd de realisatie van het multifuel bunkerstation samen verder onderzoeken. Dit betekent onder andere dat zij in gesprek gaan met potentiële afnemers, partners en leveranciers, om te kijken hoe de vraag naar schonere brandstoffen en het aanbod ervan zo goed mogelijk op elkaar kunnen worden afgestemd.
Of het nu waterstof, elektriciteit, biodiesel of LNG/CNG is, centraal in het onderzoek staat dat alle brandstoffen van het bunkerstation minder vervuilende emissies moeten uitstoten dan de traditionele brandstoffen. Het is niet alleen voor schepen, maar ook voor vrachtwagens en personenauto’s bedoeld.
PitPoint.LNG
PitPoint.LNG is een joint venture van PitPoint clean fuels en Primagaz Nederland. Dit bedrijf richt zich volledig op de realisatie en exploitatie van LNG-infrastructuur voor vrachtwagens en schepen.
“Het realiseren van een dergelijk multifuel bunkerstation maakt deel uit van onze strategie om een Europese LNG-tankinfrastructuur te ontwikkelen. Wij kijken uit om samen met het Havenbedrijf Rotterdam verder te werken aan dit project en hiermee bij te dragen aan schoner vervoer”, aldus directeur Jan Willem Drijver.