Nautica, het platform voor watersporters en bootliefhebbers, biedt donderdag 26 september een petitie aan tegen de verhoging van het havengeld in Amsterdam. Die middag houdt de comissie Water van de gemeenteraad een inspreekhalfuur voor het publiek.
De petitie is tegen de verhoging van het havengeld "met maar liefst 97,61 procent ten opzichte van vorig jaar. Het tarief werd verhoogd naar €58,00 per meter per jaar. Voor een bootje van 5 meter betaalt men nu meer dan voor een parkeervergunning in het centrum van Amsterdam." Meer dan 1000 mensen hebben het protest ondertekend.
Discriminatie
Naast Nautica deed ook de ANWB Waterkampioen een oproep onder haar leden om klachten in te sturen. Veel mensen bleken bezwaar te hebben ingediend bij Waternet, maar kregen te horen dat bezwaar niet mogelijk was. Ook stoort het mensen dat ondanks de verhoging de handhaving te wensen overlaat en er nog behoorlijk veel wrakbootjes drijven in de grachten van Amsterdam.
"Er valt niet in te zien waarom bootbezitters meer dan andere inwoners bij moeten dragen aan de algemene gemeentekas van Amsterdam", zo staa tin de petitie. "Dit kan worden beschouwd als misbruik van macht en discriminatie ten opzichte van een gemakkelijk te identificeren groep, namelijk de bootbezitters. Het is onredelijk dat het havengeld in 2013 opnieuw verhoogd wordt. Nautica eist namens de ondertekenaars van de brief, dat het tarief in 2013 gelijk blijft om te compenseren voor de exorbitante stijging van 2012."
Bericht mij svp over verdere acties tegen verhoging binnenvaartgelden te Amsterdam.
De overheid is een dienstverlenende instelling, niet iets om mensen uit te knijpen. Algemeen aanvaard wordt dat de lastenverdeling eerlijk moet zijn, proportioneel in casu aan het gebruik van het binnenwater. Daarbij kan eventueel onderscheid gemaakt worden tussen voortdurend op een vaste plek liggende boten en varende scheepjes.
Bij auto’s wordt belasting geheven naar gewicht ,vergelijkbaar bij afmetingen van boten, maar ook naar het aspect luxe (naar de prijs uit de fabriek). Dit laatste is misschien ook toepasbaar bij boten qua havengeld.